Масне ћелије могу да сагоревају калорије, научници пронашли начин

Масне ћелије у организму које складиште калорије изгледа да могу да се "претворе" у беж ћелије задужене за сагоревање калорија. Овај податак до ког су недавно дошли научници је веома значајан, јер може помоћи у лечењу гојазности, а можда и објаснити због чега досадашњи третмани нису били тако успешни.
Масне ћелије могу да сагоревају калорије, научници пронашли начин© rawpixel.com/freepik

Научници из Калифорнији у оквиру истраживаља тестирали су начин да "натерају" одређене масне ћелије да сагоревају калорије, уместо да једноставно складиште енергију. Могуће је претворити постојеће беле масне ћелије у беж масне ћелије које сагоревају калорије, истиче се у новој студији, која је у оквиру истраживања укључивала мишеве. Налази би могли утрти пут ка новим третманима против гојазности, истичу аутори.

Истраживачи су објаснили да масне ћелије постоје у три основна облика, односно боје – беле, браон и беж. Белима је примарна намена да складиште енергију, док браон играју кључну улогу у одржавању телесне температуре стабилном.

Недавно откривене беж ћелије, међутим, могу да обављају функцију оба друга типа ћелија, односно да складиште или по потреби сагоревају енергију.

Већина масних ћелија у телу су беле и оне су важне као извор енергије. Али превише ускладиштене беле масти, посебно око абдомена (познате и као висцерална маст), могу бити опасно по здравље. Ова превелика количина беле масти често се виђа код људи који су гојазни, а хронична упала коју изазива може допринети другим проблемима попут дијабетеса типа 2 и болести срца.

Већ известан период, научници покушавају да пронађу начин да "пребаце" беле масне ћелије у браон или беж варијанту, јер сматрају да би тако могли да спрече или лече постојеће проблеме код великог броја људи.

До сада, ови напори још увек нису донели безбедне и успешне третмане, али у најновијој студији, објављеној у Journal of Clinical Investigation, тим научника истиче да је дошао до новог приступ који обећава.

Испитивајући на мишевима, група стручњака је раније пронашла доказе да је протеин назван КЛФ-15 игра значајну улогу у разлици између белих и беж и браон масних ћелија. Код већ постојећих мишева, КЛФ-15 је био много присутнији у браон и беж масним ћелијама у поређењу са белим. Затим су узгајали  мишеве код којих су беле масне ћелије биле много ефикасније у преласку у беж.

Каснији експерименти са људским масним ћелијама открили су да КЛФ-15 ступа у интеракцију са одређеним рецептором који се зове Адрб1 и да се чини да је Адрб1 кључан за контролу преласка са белих на беж масне ћелије. Истраживачи сматрају да је могуће направити лек који би могао да покрене тај прелазак код људи.

"Многи људи су сматрали да је то немогуће. Не само да смо показали да је могуће, већ да тај циљ није толико тешко постићи као што смо раније мислили", каже коаутор студије Брајан Фелдман.

Напомиње се да ће бити потребно још истраживања да би се сазнало да ли се таквим процесом може безбедно "манипулисати" код људи.

"Сигурно још нисмо на самом циљу, али смо довољно близу да јасно видите како ова открића могу имати велики утицај на лечење гојазности", рекао је Фелдман, а пише Гизмодо.