Свет

Владимир Зеленски - инфлуенсер за неонацисте?

Бренд "Ем-так" и матична компанија "Милитарист" из чије одеће Зеленски "не излази", поред познатих уских мајица производи и одећу са нацистичким симболима
Владимир Зеленски - инфлуенсер за неонацисте?© Chip Somodevilla/Getty Images

До сада је цео свет запамтио омиљену одевну комбинацију украјинског председника Владимира Зеленског, која углавном подразумева уске мајице зелених или браон нијанси, често са неким емблемом Украјине (повремено и са "побуњеничком" летелицом "икс винг" из франшизе "Ратови звезда" смештеном унутар украјинског трозупца), понекад са џемпером или дуксом истих нијанси.

Омиљена одевна комбинација Зеленског постала је незванични "заштитни знак" украјинског председника - у тој мери да се он у њој обратио америчком Конгресу током посете Вашингтону прошлог месеца.

Међутим, мање позната чињеница на коју указује аутор Мос Робсон на свом блогу је да "Ем-так", бренд који производи чувену одећу украјинског председника, има "мрачну страну" - чак и дословно.

Док Зеленски убира симпатије младих на западу (па чак и Марка Хамила, глумца који је лик дао Луку Скајвокеру) представљајући се као "побуњеник" из вољеног научно-фантастичног универзума, "Ем-так" продаје маијце које приказују "зле момке" из "Ратова звезда" у украјинским бојама са натписом "пређи на мрачну страну - доминирај или умри" изнад леша космонаута СССР.

Далеко мрачнији су многи пагански симболи попут "коловрата" тј. "словенске свастике" и "валкнута", које су присвојиле разне неонацистичке организације широм света, а које "Ем-так" поносно ставља на своје производе.

Иницијатива "Раскринкавање радикализма" која се бави разоткривањем симбола, компанија и појединаца у Украјини који подстичу расизам, а која је под покровитељством америчког тинк тенка "Фридом хаус" који већински финансира влада САД, указује да се "валкнут" понекад "користи уместо свастике" јер је "његова употреба друштвено прихватљивија", и додаје:

"У Украјини се повремено користи за демонстрирање расистичких ставова, најчешће без икакве припадности одређеној организацији или структури.

"Због своје популарности, може се користити несвесно. Да бисте утврдили да ли се валкнут користи као симбол мржње, важно је испитати контекст у којем се појављује и проверити присуство других симбола мржње."

Што се контекста тиче, ту је и "коловрат", за који иста иницијатива наводи да се такође често (иако не искључиво) користи као симбол мржње. "У Украјини се широко користи као показатељ екстремних ставова", додаје се у одредници.

Осим "коловрата" и "валкнута", ту су и "црно сунце" (још један неонацистички симбол), као и различити нордијски мотиви, печеви са натписом "Бандеромобил", мотиви са црвено-црном заставом коју користе многе украјинске десничарске организације, између осталог и "Десни сектор", a  на свему томе стоји име бренда "Ем- так", као и на грудима Владимира Зеленског.

Како Робсон указује, "Милитарист", матична компанија бренда "Ем-так" на свом сајту промовише и друге, отворено неонацистичке брендове. Један од њих је "Рајх" ("R3ICH"), чији "оператор" печеви недвосмислено подсећају на мртвачку главу која је красила нацистичке униформе ("totenkopf").

Ваља подсетити да се идентичан такав "оператор" (тј. totenkopf) печ нашао на грудима украјинског војника чију је слику Зеленски објавио (а потом брже-боље обрисао) прошле године - и то баш на 9. мај, Данa победе над фашизмом.

Још један бренд који "Милитарист" промовише, под називом "СваСтоун" ("SvaStone"), одредница на сајту иницијативе "Раскринкавање радикализма" описује следећим речима:

"Име бренда 'СваСтоун' алудира на свастику. Његов лого је стилизована свастика… Лого и име се користе искључиво као бренд који циља на крајње десничарске потрошаче… Значајан број производа које овај бренд продаје садржи или представља симболе мржње."

Веза између "СваСтоуна" и "Ем-така" из чије робе не излази украјински председник види се и у емблему "без ножа нема живота" ("no knife, no life"), који се појављује на мајицама једног, односно беџевима другог бренда.

Аутор наводи да је заједнички Инстаграм профил "Милитариста" и "Ем-така" у више наврата делио слике неонациста. Тако је 25. новембра поделио слику појединца чији се профил зове "само мржња ("just hate"), а који на тој слици на грудима носи емблем екстремистичке "Мизантропске дивизије", коју, како Робсон указује, поједини извори сматрају делом Азова.

Други појединац на слици коју је Инстаграм профил горепоменутих брендова поделио носи управо "оператор" (тј. totenkopf) печ бренда "Рајх" на грудима.

Листање профила "Евгениј гризли" указује да он, између осталог, ради као модел за "СваСтоун" и "Рајх" брендове, док се на једној види како салутира нацистичким поздравом у мајици са натписом "терор машина".

"Евгениј гризли" такође има слику са Александром Карасевом, за којег тврди да је оснивач бренда "Ем-так" и ланца "Милитарист". 

Карасев, пак, има само девет слика на Инстаграму. Једна је са Андрејем Билецким, неонацистичким вођом Азова. Слика је објављена око недељу дана након почетка руске војне интервенције.

image