Русија

Ка-52 "алигатор": Страх и трепет украјинских оклопњака (ВИДЕО)

Вишенаменски борбени хеликоптер Ка-52 се током протеклих месец дана показао као изузетно ефикасна ваздухопловна платформа, уништавањем великог броја украјинских оклопних возила са великих раздаљина у наступајућој офанзиви
Ка-52 "алигатор": Страх и трепет украјинских оклопњака (ВИДЕО)www.globallookpress.com © Aleksey Ivanov/ TV Zvezda

Ка-52 "алигатор" је, заправо, двоседна варијанта хеликоптера Ка-50, оспособљена за извршавање борбених мисија током дана и ноћи, у свим временским условима, па чак и у ваздушном простору изнад области на великим надморским висинама.

Развој ове летелице започет је 1994. године у тадашњем Конструкторском бироу "Камов", први пут је представљена јавности 1996, док је први лет обављен 1997. године.

Због недостатка средстава производња је покренута тек 2008. године у авиокомпанији "Прогресс" са седиштем у руском граду Арсењеву, а након три године "алигатор" је уведен у оперативну употребу Ваздушно-космичких снага Руске Федерације.

По свом дизајну Ка-52 у великој мери подсећа на Ка-50, познат и по надимку "црна ајкула", па такође поседује два хоризонтална коаксијална ротора са по три лопатице и нема репни ротор.

Међутим кључна разлика огледа се у нешто издуженијем трупу и ширем носу "алигатора", због кокпита са два седишта за чланове посаде, који су смештени један поред другог, тј. "раме уз раме".

Иако су њихове примарне улоге пилот и оператер радарско-осматрачких система и наоружања, захваљујући оваквом распореду и савременим системима контроле лета, оба члана могу управљати хеликоптером.

Још једна предност описаног распореда, огледа се и у чињеници да се Ка-52 може користити и као тренажни ваздухоплов, без потребе за посебном варијантом намењеном искључиво за ову сврху.

Димензије, погон и долет

"Алигатор" је дугачак 16 м, висок 4,9 м, пречници главних су ротора 14,5 м, док су тежина празног хеликоптера и максимална полетна маса 7.700, односно 10.800 кг.

Ка-52 покрећу два турбоосовинска мотора "климов" ВК-2500 опремљени дигиталним системом управљања, при чему сваки производи излазну снагу од 2.400 коњских снага при полетању, 2.700 кс у хитним случајевима и 1750 кс током крстарења.

Инересантно је да у случају отказивања једног мотора због квара или непријатељског дејства, овај хеликоптер може наставити лет са другим исправним мотором.

Максимална брзина кретања унапред је 300 км/х, док је брзина крстарења 260 км/х, а када је реч о кретању у страну и уназад овај хеликоптер може достићи брзину од 80, односно 90 километара на час.

Са унутрашњим резервоаром горива капацитета 1.487 кг, борбени радијус Ка-52 је 460 км и у ваздуху може провести око сат и 40 минута.

Максимални плафон лета овог хеликоптера је 5.500 м, осим приликом лебдења када износи 3.800 м, уз брзину пењања од 16 м/с. Долет у једном смеру са пуним резервоаром и минимумом терета је око 1.100 километара, што знатно олакшава пребацивање са једног аеродрома на други у случају да потребе задатка то налажу. Додатно, "алигатору" могу бити уграђена четири спољашња резервоара са по 500 литара горива, што значајно увећава његову способност летења на великим раздаљинама.

Ватрена моћ, осматрачки уређаји и средства самозаштите

Поред великог долета и брзине, главну предност вишенаменског борбеног хеликоптера Ка-52 представља његова огромна ватрена моћ. Главно наоружање ове летелице је аутоматски топ 2А42-1 у калибру 30 мм са 460 противоклопних и високо-експлозивних запаљивих пројектила, монтиран на топовском носачу смештеном на десној страни трупа.

"Алигатор" поседује шест спољних подвесних тачака на бочним крилима, а на сваку од њих се може закачити: носач за шест противоклопних вођених ракета ваздух-земља "вихор-1" домета 10-12 км; носач за шест противоклопних вођених ракета "атака" домета до шест км; лансер Б8В-20 са 20 невођених ракета С-8 у калибру 80 мм; лансер Б-13Л са пет невођених ракета С-13 у калибру 80 мм; и аутоматски двоцевни топ ГШ-23Л у калибру 23 мм са 250 граната. Постоји и опција наоружавања Ка-52 ракетама ваздух-ваздух кратког домета "игла-в", које се могу закачити на крајњим подвесним тачкама са обе стране.

Уз богат арсенал наоружања, овај хеликоптер опремљен је и горњим електрооптичким показивачима, вишенаменским дисплејом и уређајима за приказ података на кацигама чланова посаде, затим појачивачима слике и ГПС пријемником за навигацију. Откривање циљева врши се уз помоћ радара милиметарске таласне дужине ФХ-01 са две антене, намењених за осматрање ваздушног, односно копненог простора.

Праћење и дејство по откривеним циљевима знатно је олакшано уградњом оптоелектронског нишанског система ГОЕС-451, састављеном од ТВ камере, термовизије и ласерског даљинометра.

Захваљујући најсавременијим радио-комуникационим средствима, Ка-52 има могућност размене података са другим умреженим хеликоптерима и командним местима копнених снага, и такође сам може представљати ваздушну командну станицу за групу борбених хеликоптера.

Висок ниво маневарских способности, велика ватрена моћ и описани уређаји осматрања, навигације и комуникације чине "алигатор" способним за ударе по непријатељским циљевима, пружање подршке из ваздуха копненим снагама, мисије извиђања, патролирања и заштите конвоја јединица на тлу.

Све наведено Ка-52 може обављати ван домета непријатељских лаких преносних система ПВО, што знатно смањује вероватноћу његовог обарања приликом извршавања борбених задатака.

"Алигатор" наравно поседује и разноврсна средства за самозаштиту: електронски ометач, систем за откривање радарског и ласерског зрачења, сензор за упозоравање на приближавање ракете са инфрацрвеним навођењем и четири диспенсера УВ-26 на бочним крилима, са по 32 инфрацрвена мамца.

У случају да ипак дође до поготка и отказивања оба мотора, чланови посаде имају могућност катапултирања захваљујући избацивим седиштима К-37-800М са системом спасавања посаде. Приликом катапултирања, најпре долази до детонације мале експлозивне направе у глави ротора, којом се уништавају лопатице да не би усмртиле посаду, након чега долази до избацивања пилота и оператера.

Варијанте, модернизација и борбена употреба

Осим основног Ка-52, постоје још три варијанте овог хеликоптера и то: Ка-52К "катран", Ка-52Е "нилски крокодил" и Ка-52М.

"Катран" је верзија намењена за употребу у руској ратној морнарици, која је први пут летела 2015. године. Поседује краћа бочна крила и систем преклапања роторских лопатица, чиме је летелица прилагођена за ангажовање са десантних бродова класе "мистрал", а оспособљена је за и ношење противбродских ракета из породица Х-31 и Х-35.

Ка-52Е је извозна варијанта "алигатора“ направљена за потребе египатских оружаних снага, са новијим оптоелектронским нишанским системом ОЕС-52 и делимично измењеним средствима самозаштите.

Ка-52М је модернизована верзија "алигатора" опремљена унапређеним оптоелектронским нишанским системом ГОЕС-451М са већим дометом, савременијим средствима самозаштите и бољом ергономијом кокпита у домену употребе уређаја за ноћно осматрање. Још један новитет је и уградња вишенаменских вођених ракета ваздух-земља ЛМУР (позната и под ознаком "издељије 305") домета 14,5 км и брзине 230 м/с.

Прва борбена употреба Ка-52 забележена је још током 2015. године у Сиријском грађанском рату, где су ове летелице штитиле руску војну базу у Латакији, пружале подршку специјалним снагама на терену и пратиле хеликоптере за потрагу и спасавање. Њихово ангажовање примећено је и током борбе руских и сиријских снага против припадника Исламске државе, у склопу офанзиве на Палмиру 2017. године.

Током Специјалне војне операције "алигатор" се у више наврата показао као изузетно ефикасна и издржљива ваздухопловна платформа.

За време битке на аеродрому Антонов у близини Гостомеља, ови хеликоптери пружали су ватрену подршку из ваздуха припадницима ваздушно-десантне војске на тлу и одбијали контранападе украјинских јединица.

Један од Ка-52 успео је да избегне неколико ракета из лаких преносних система ПВО, након чега је погођен али су пилоти упркос томе успешно обавили принудно слетање и заузели одбрамбене положаје око летелице, до евакуације.

Такође забележено је и неколико случајева у којима је "алигатор" остао без репа, а чланови посаде су ипак успевали да слете или одлете назад у базу. Главни разлог за то је дизајн његових коаксијалних и недостатак репних ротора. Наиме, хеликоптери са репним ротором приликом поготка ракете ПВО у овај део, потпуно губе контролу, након чега неминовно долази до пада.

Ипак, највеће достигнуће Ка-52 могло се видети у протеклих месец дана, током којих су уз помоћ противоклопних вођених ракета "вихор-1" са раздаљине од 10 км десетковали украјинске колоне оклопних возила у наступајућој офанзиви.

На листи возила која је "алигатор" уништио, или оштетио само од почетка јуна су "леопард 2", "макспро", "хамви" итд. Стога се може закључити да су "алигатори" један од главних разлога успоравања и заустављања украјинских снага на свим правцима.

image