Русија

"Шпигл": Русија поново покреће производњу тенка од ког су страховали на Западу

Недавно објављен руски извештај узнемирио је западне војне експерте
"Шпигл": Русија поново покреће производњу тенка од ког су страховали на Западу© Vitaly V. Kuzmin CC BY-SA 4.0

Западне војне експерте унервозила је изјава Александра Потапова, директора руске компаније за наоружање "Уралвагонзавод", да се, по налогу војске, поново покреће производња модела тенка Т-80.

Тенк Т-80 више пута је модернизован и још се користи у руским оклопним снагама, али је одлука да се обнови производња на први поглед изненађујућа будући да Русија има модерније тенкове Т-90, а у употреби су и бројне варијанте старијег Т-72, који је и даље најважнији и најраспрострањенији борбени тенк у Русији, пише "Шпигл".

Уз то, са релативно недавно развијеним "Т-14 армата", од којих су неки већ у употреби, Русија има концепт тенка за будућност од којег се плаше чак и западни војни посматрачи. Зашто онда Русија не наставља са проширењем производње тог тенка, него инвестира у Т-80, који више није у производњи, пита "Шпигл".

Према војној бази података "Џејнс", модел Т-80 није произведен од 1999. године. Укупно је произведено око 10.000 јединица пре него што је серијска производња прекинута у корист Т-90.

Као и већина руских тенкова, Т-80 је реликт Хладног рата, који је ушао у службу од 1976. Он, ипак, није претходник Т-90. Модел Т-90 је базиран на Т-72 и у основи је само побољшана верзија возила које је некада било дизајнирано као масовни производ, наводи немачки лист.

Брзо маневрисање захваљујући гасној турбини

Т-80 је, с друге стране, наследник Т-64 који је развијен под вођством легендарног инжењера Александра Александровича Морозова и био је најсавременији тенк у Совјетском Савезу у то време.

Почетком 1960-их, Морозов је направио искорак у дизајну машина за аутоматско пуњење што је омогућило смањење димензија возила, а то је значило да су ови тенкови мање мете у борби. Пошто је мотор Т-64 имао честе проблеме, Т-80 је добио је гасну турбину уместо дизел мотора. Отуда Т-80 зову и "млазни тенк".

"Млазни" Т-80 био је страх и трепет на Западу, јер тамошња војска није могла тачно да процени потенцијал гусеничарског возила. "У ствари, Т-80 се сматра релативно брзим главним тенком и већ је био моћнији од Т-72", рекао је за "Шпигл", један неименовани официр Бундесвера.

Међутим, употреба гасних турбина има и недостатке. Таква возила троше много горива. Америчка војска има сличне проблеме са главним борбеним тенком "абрамс". Без додатних резервоара или допуне горива, радијус им је ограничен. Осим тога, сматра се да је турбина Т-80 захтевна за одржавање, тако да ће руска војска вероватно морати да унапреди свој логистички ланац и прихвати високе оперативне трошкове - то је и био главни разлог зашто је производња Т-80 прекинута. Инжењери "Уралвагонзавода" би можда могли да смање потрошњу горива обнављањем производних ланаца Т-80, наводи "Шпигл".

За сада се не зна када ће поново бити покренута производња, али то није спречило војне стручњаке да спекулишу како би могао да изгледа нови Т-80. На крају крајева, наводи немачки лист, ово је шанса да се елиминишу недостаци дизајна старих резервоара. Један од тих недостатака је да руски тенкови генерално имају проблем са пребацивањем у рикверц, а тих неколико секунди у тенковској бици може да значити разлику између живота и смрти за посаду.

Поред доброг оклопа и велике ватрене моћи, конструкција борбеног тенка захтева и велику покретљивост – односно повољан спој брзине, маневрисања и понашања при убрзању. "Ако 'Уралвагонзавод' прави нове Т-80, свакако би имало смисла побољшати могућности за рикверц", каже официр Бундесвера. То би се евентуално могло постићи интервенцијом у преносу.

Нови систем наоружања за стари тенк

Штавише, нови Т-80 би могао да добије савременији топ. Идеалан би био топ од 125 милиметара какав има Т-14. Производња руског потпуно редизајнираног главног борбеног тенка за сада иде споро, али војни аналитичари верују да је могуће да се на Т-80 инсталира барем систем наоружања 2А82-1М укључујући и уређај за аутоматско пуњење. Иако нема разлике у калибру у односу на оригиналну цев Т-80, нови топ може да издржи знатно већи притисак гаса.

То би значило да може брже да испаљује пројектиле већег домета, објашњава официр Бундесвера. Ово такође може да буде одлучујућа предност у борби. "Међутим, Руси су често покушавали да интегришу систем наоружања у друге тенкове, али то до сада никада није спроведено", објашњава официр.

Западни оптимисти кажу да чињеница да расправља о новој производњи Т-80 на крају показује колико су руским оружаним снагама хитно потребне све врсте додатног тешког наоружања.

Међутим, упозорава "Шпигл", постоје и практични разлози: тенкове као што су Т-90 или Т-72 модернизује и прави "Уралвагонзавод" у Нижном Тагилу. Међутим, капацитети производних погона на Уралу су вероватно ограничени због санкција и, с обзиром на хитност, можда већ исцрпљени. Т-80 је, с друге стране, направљен у Омску, у Сибиру. Тамо постоје капацитети за успостављање новог производног ланца, наводи лист.

Обично би тако нешто потрајало годинама, али у случају Т-80 још има доступних машина и квалификованог особља. Осим тога, резервни делови би још могли бити доступни, а - ако је потребно - могу да се скину и са старих возила, од којих су хиљаде сачуване у војним депоима.

Да ли ће на крају бити направљени прави високотехнолошки Т-80 или ће се само надоградити стара опрема, видеће се у Украјини.

"У сваком случају, Русе не треба потцењивати", каже официр Бундесвера.

image