Русија

"Фајненшел тајмс": Руси граде флоту у сенци

Кремљ је наводно набавио више од стотину старијих танкера, а спекулише се да ће у Русији завршити и 29 супертанкера
"Фајненшел тајмс": Руси граде флоту у сенциGetty © Craig H. Hartley/POOL/

Русија гради "флоту у сенци" како би превазишла међународна ограничења у вези са продајом нафте, тврди "Фајненшел тајмс" позивајући се на податке компаније "Бремар", и наводи да је Кремљ у те сврхе набавио више од сто старих танкера.

Наиме, како би надиграла забрану увоза из мора ЕУ и нову цену од 60 долара по барелу, Русија је, према сазнањима енергетске консултантске куће "Рајстад" својој флоти додала 103 танкера.

Наводно, неке од њих је купила, а неке добила прерасподелом бродова који опслужују Иран и Венецуелу, такође земље под западним нафтним ембаргом.

Руси, наовдно, све ово раде у тајности, а стручњаци из "Бремара" њихове намере су "прочитали" само зато што је у регистрима повећан број неименованих или нових купаца бродова.

А чим су анонимни, мора да су Руси.

"Ово су купци са којима ми, као дугогодишњи брокери, нисмо упознати. Уверени смо да је већина ових пловила намењена Русији", тврди шеф истраживања танкера у "Бремару" Аноп Синг и наводи да су бродови стари од 12 до 15 година, и да би у наредних неколико година требало да буду расходовани.

Стручњак за руску нафту у "Дејвис центру" на Харварду Крејг Кенеди, утврдио је и да "неколико недеља након продаје многи од ових танкера у Русији преузмају први товар сирове нафте"

"Бремар" је уз то, прошлог месеца навео и да се сумња да су оператери повезани са руском нафтом ове године купили чак 29 супертанкера од којих сваки може да превезе више од два милиона барела.

Кенеди, међутим, сумња да је реч о пловилима које ће користити Кремљ, будући да су превелика за утовар у руским лукама.

Из "Бремара", међутим, уверавају и да је Москва, уз све ове бродове, додала својој флоти и 31 танкер "Суецмак" од којих сваки може да носи око милион барела и 49 танкера "Афрамак" капацитета од 7.000 барела.

У прилог теорији о изградњи флоте из сенке наводно иде и то што је шеф руске државне банке ВТБ Андреј Костин, у октобру изјавио да земља треба да потроши "најмање 16,2 милијарде долара" за "ширење флоте танкера", а заменик руског премијера Александар Новак у марту је рекао да ће та земља изградити своје "ланце снабдевања" нафтом. 

Мере ограничења наметнуте руској нафти, чији ће утицај како кажу упућени, нова руска флота ублажити али не и елиминисати, требало би, по очекивањима ЕУ и Г7, да Москву одсеку од великог дела глобалне танкерске флоте.

Осигуравајућим компанијама попут "Лојдс" из Лондона, биће забрањено да послују са бродовима који превозе руску нафту, осим ако се ово гориво не продаје у оквиру ограничења цене, односно, јефтиније од 60 долара по барелу.

Будући да Русија одбија да нафту испоручује под условима које диктира Запад, па ће, како предвиђа "Фајненшнел тајмс" уз помоћ нове флоте покушати да снабдева земље попут Индије, Кине и Турске.

Кремљу ће онда бити потребно још више танкера, будући да ће свако путовање бити знатно дуже.

"Рајстад" тако процењује да ће Русији недостајати 60 до 70 ових бродова, док аналитичар у овој компанији Виктор Курилов прецизира и да је Москви, да би одржала тренутни извоз, потребно више од 240 танкера.

image