Србија и Балкан

Сеничић: Агенције нису дужне да обезбеде смештај и повратак путника због пожара

Они који су били на одмору свега неколико дана пре него што су се вратили тешко ће доћи до надокнаде, јер ако је хотел изгорео, наплата штете неће ићи брзо и лако
Сеничић: Агенције нису дужне да обезбеде смештај и повратак путника због пожара© Milos Tesic/ATAImages

Пожари настављају да харају по грчким острвима седми дан, а међу туристима којима је ватрена стихија прекинула летовање су и они из Србије, међутим, агенције убеђују да законски нису у обавези да обезбеде ни смештај, ни повратак путника, навео је за РТС директор Националне асоцијације туристичких агенција Јута, Александар Сеничић и наглашава да ни осигурања не покривају ванредне ситуације.

"Данас иду редовно чартери, редовно се враћају групе и са острва и са других места у Грчкој како је то планирано. Дакле, ситуација је мање више под контролом, југоисточни део обале Родоса је и даље у опасности, ми тамо више немамо, нити ћемо продавати аранжмане за тај део острва, али северни део острва, град Родос и места око града Родоса где борави више од 90 одсто наших туриста, потпуно нормално функционише", рекао је Сеничић.

Када је реч о алтернативним аранжманима за тај део, Сеничић каже да то зависи од агенције до агенције.

"Ако будемо могли да понудимо адекватан смештај на истом острву, добиће исто острво или ће бити понуђено нешто друго из понуде туристичке агенције у којој су аранжман платили, али у овом тренутку наравно нећемо слати у жариште пожара никога, то прави проблем не само путницима него и нама који треба да бринемо о путницима кад су на дестинацији", рекао је Сеничић.

Путници увек могу да откажу путовање али је питање под којим условима.

"Док се не уведе ванредно стање на територији једног острва, или државе у коју путник треба да иде, он не може да одустане без неких трошкова. У овом случају, ако путник одустаје, агенција има право да наплати све такозване стварне трошкове. Ти стварни трошкови су, нажалост, јако велики. То су трошкови превоза, трошкови смештаја и сви остали трошкови који су укључени у туристички аранжман. И то је најчешће негде између 85 и 90 одсто цене аранжмана", објаснио је директор Јута.

Наставак летовања у угроженим подручјима у јеку сезоне није ни мало лако за агенцију због мањка капацитета.

"Видели сте информације да је са југоисточне стране Родоса евакуирано преко 20-25 хиљада људи, од чега је око 15.000 туриста, пре свега туристи из западне Европе. Није могућа наћи свима њима смештаја, нема толико празног смештаја. Ми смо имали мали број путника, 13 њих се вратило, али 21 путник је остао на Родосу, јер им је обезбеђен алтернативни смештај на северу Родоса. Они су одлучили да наставе летовање према плану и програму, дакле у потпуно нормалним околностима. Било је планирано да можда још неко се врати, међутим људи су на крају одустали, желе да свој одмор проведу до краја, што говори да је ситуација потпуно нормална на северу острва", рекао је Сеничић.

Они који су били на одмору свега неколико дана пре него што су се вратили тешко ће доћи до надокнаде јер ако је хотел изгорео, наплата штете неће ићи брзо и лако.

"То је једна врло непријатна ситуација и за њих и за нас, то је ситуација такозване више силе. Налазимо се у ситуацији да људи који су се вратили су боравили у хотелима који су или оштећени или потпуно нестали у овом пожару. Врло је непријатно и нама да власницима тих објеката тражимо новац сада када им је хотел или имовина потпуно изгорела. Али наравно, бићемо у контакту са њима, видети да ли постоји могућност да се преко осигурања наплате неискоришћене услуге путника. Мислим да су релативно мале шансе", рекао је директор Јута.

Сеничић каже да осигуравајуће компаније не покривају ове врсте ризика, ни путницима, ни туристичким агенцијама, и јучерашњи повратак путника био је на трошак туристичке агенције.

Путници који се налазе на летовању у угроженим подручјима или планирају пут пре свега треба да прате упутства службе која се бави евакуацијом јер не може агенција да евакуише.

"За то треба да се побрине држава домаћин која треба да обезбеди или некакав нужни смештај или колективни смештај до тренутка док агенција не пронађе начин да или нађе алтернативни хотел или изврши повратак путника. Морам да кажем да само законом није предвиђена обавеза за туристичке агенције ни да ураде премештај у тим ситуацијама, нити да организују повратак путника назад. Дакле, уколико дође до животне опасности, онда те ствари преузима држава која своје грађане треба да извуче из тако непријатних ситуација. Нажалост, агенције у највећем броју случајева немају финансијске могућности да на тај начин реагују. А како сам рекао, немају ни осигуравача који то желе да покрију", рекао је за РТС Александар Сеничић.

image