Србија и Балкан

Нови предмет у школама: Врлине и вредности као животни компас

Предмет укључује разговор о темама као што су породица, здравље, образовање, мир, али да наставник има слободу да се бави и другим вредностима
Нови предмет у школама: Врлине и вредности као животни компасwww.globallookpress.com © Julian Stratenschulte

За десетак дана почиње нова школска година, а једна од новина биће изборни предмет Врлине и вредности као животни компас

Елеонора Влаховић из Завода за унапређивање образовања и васпитање, чији су стручњаци осмислили тај предмет, истиче за РТС да је то слободна наставна активност, предвиђена за ученике од петог до осмог разреда.

"Она је слободна у том смислу што је ученици бирају и могу је изабрати у једном од та четири разреда. Програма има два. Један је за пети и шести, а други је за седми и осми", наводи Влаховићева.

Очекује да одлука о том предмету буде усвојена данас на седници Националног просветног савета.

"Ученици ће имати прилику да се на један активан начин баве животним вредностима, људским врлинама, затим социјалним вештинама потребним да се живи у складу са вредностима и врлинама. Један тематски блок је посвећен установама које се баве општим добром, помагањем другима, волонтирањем, солидарношћу, као и Црвеним крстом", истиче Влаховићева.

Описно оцењивање, не утиче на успех

Вредности о којима ће се причати на часовима су, додаје, оне које би сваки нормалан човек издвојио.

"То су породица, здравље, образовање, мир", наводи Влаховићева и каже да наставник има слободу да се бави и другим вредностима, као што су рад, планета Земља, екологија... Објашњава да су људске врлине "оне које су свима драге, а мало се њима бавимо, а то су поштење, одговорност, истинољубивост".

Што се тиче социјалних вештина, према њеним речима, то су оне вештине које помажу у свакодневном животу, као што су критичко мишљење, волонтирање, сарадња, асертивност, брига о другом и о себи, препознавање сопствених и туђих емоција.

Слободна наставна активност, како је објаснила, постаје обавезна када је ученик изабере, са једним часом недељно, али се оцењује описно и не утиче на школски успех.

У тој активности, додаје, нема потребе ни за каквим предавањима, већ је у питању искључиво активност ученика, али наставник ипак води рачуна да се прође кроз програм и да сви ученици буду активни.

"Завод је предложио да реализатори буду психолози и педагози, који су свакако врло обучени да на тај интерактиван начин раде. Нема предавања, писмених, контролних, било би заиста неадекватно, већ је ту замишљено да се разговара на разне провокативне теме, да се доводе гости, да се размењују нека искуства, да се погледа филм, да се заузме различита позиција. Заиста смо се потрудили да у упутству дамо врло јасне смернице, али даље наставник има велику слободу да креира час на начин да буду сви задовољни", закључује Влаховићева.

image