Србија и Балкан

Забрана употребе телефона у школама: Људски односи се губе

Одлука је донета са циљем превенције злоупотребе електронских уређаја током наставе, а школски психолог Бранка Тишма објашњава да деца нису лако и свесно прихватила овакву промену, али да се, када немају избора, окрећу једни другима и почињу са међусобним социјалним активностима
Забрана употребе телефона у школама: Људски односи се губеGetty © Dan Kitwood

Људски односи се губе када имамо мобилне уређаје испред себе, јер сужавамо пажњу, а концентрација нам је подељена и размишљамо о многим другим стварима, изјавила је данас школски психолог Бранка Тишма коментаришући одлуку великог броја школа да забране употребу мобилних телефона.

Одлука је донета са циљем превенције злоупотребе електронских уређаја током наставе, а Тишма објашњава да деца нису лако и свесно прихватила овакву промену, али да се, када немају избора, окрећу једни другима и почињу са међусобним социјалним активностима.

"Људски односи се губе када имамо мобилне уређаје испред себе, јер сужавамо пажњу, концентрација нам је подељена и размишљамо о многим другим стварима, а људи који су присутни нам нису много битни, јер размишљамо о уређајима које користимо", рекла је Тишма за Танјуг.

Додала је да је најбоље учење социјалних односа директним заједничким активностима деце - како поделити нешто, како опростити, како бити толерантан, научити рећи не кад нешто не желимо.

Истакла је да је, поред међусобног сусрета деце, јако важна и улога одраслих који ће усмеравати и давати оквир свему што се дешава, не као судија и неко ко поставља захтеве, већ као неко ко директно учествује у свему томе.

Када је реч о употреби мобилних телефона и смањењу вербалне комуникације, што утиче на смањење фонда речи и критичког мишљења код младих, Тишма каже да постоје два нивоа.

"Један ниво је да смањеном употребом речи ми заправо јако угрожавамо и интелектуални развој и емоције, а други ниво је ниво подељене пажње, пажње која је паралелно подељена на оно шта се тренутно дешава на телефону и оно што је поред мене, а дете није довољно присутно ни на једном ни на другом", објашњава Тишма.

Према речима Тишме, слике и садржаји на мобилном уређају се много брже смењују него у реалном животу, због чега је често већа концентрација на оно што се дешава на уређају него на оно што је у околини.

"Једна ствар која је јако важна је да када се обраћате некоме преко телефона не видите људски лик, пишете како се осећате не водећи рачуна о контексту и осећањима друге особе", рекла је Тишма.

Према урађеној студији, ученици који су оставили своје мобилне телефоне у другој просторији имали су бољи успех на когнитивним тестовима од оних који су имали мобилне телефоне на столу и у торби иако их нису користили, а Тишма објашњава да је то тако јер код деце постоји стално очекивање шта се дешава на телефону, као и невољна потреба да стално проверавају нотификације на уређају.

Деца копирају поступке одраслих

Додала је да је, према резултатима истраживања које је спровела њена колегиница у две основне и једној средњој школи, оно што раде деца пресликано оно што раде одрасли.

"Време које проводе одрасли на телефону је готово исто као оно које проводе деца, само што су термини које користе другачији", рекла је Тишма.

Било је и мишљења струке да је оваква одлука погрешна, а Тишма каже да је јако важно да деца науче како да користе телефоне.

"Не само за забаву, него и у процесу наставе. У време пандемије није било узнемиравања или било каквог непријатног доживљаја деце везаног за електронске уређаје, јер су у том периоду деца морала да користе алате за процесе учења и наставу", рекла је она.

Када је реч о облачењу деце у школама, Тишма каже да је јако важно да деца буду адекватно обучена.

"Јако је битно и да када донесемо правила о облачењу информишемо све учеснике о њиховом постојању, као и да се изграде принципи, поступци и процедуре који ће се спроводити ако се правила не буду поштовала", рекла је Тишма.

image