Србија и Балкан

РТ Балкан анализира шта предлаже Курти: Текст који нико у Србији не би смео ни да разматра

Нова рунда дијалога Београда и Приштине завршена је безуспешно, а испоставило се да су све три стране, укључујући и Европску унију, имале своје предлоге
РТ Балкан анализира шта предлаже Курти: Текст који нико у Србији не би смео ни да разматра© Tanjug/AP Photo/Virginia Mayo

Иако су након састанка у Бриселу учесници дијалога Београда и Приштине остали загонетни и нису рекли о чему се конкретно преговарало, односно какви су то предлози одбијени за преговарачким столом, дан касније цуре информације.

По свему судећи, све стране су на састанак дошле са својим предлозима, али ниједан није усвојен. Вучић је казао да је Курти одбио предлог, а саветник премијера привремених приштинских институција Јетон Зуљфај открио је да је свој предлог имала Европска унија.

Сопствени предлог о наводној примени такозваног Основног споразума, односно француско-немачког плана који је усвојен у Охриду, јуче је имао и Курти. 

Текст тог предлога је објавио на друштвеној мрежи Икс и свака тачка има ознаку редног броја на који се односи у споразуму из Охрида.

Жели да умеша Уједињене нације

Документ започиње Декларацијом о несталима, коју су обе стране усвојиле раније.

Друга тачка је представљање нацрта статута Управљачког тима и представљање нацрта статута посредницима у дијалогу.

Потом Курти тражи да високи представник ЕУ подели споразуме са генералним секретаром Уједињених нација и информише Савет безбедности УН и Генералну скупштину УН да су се обе стране сагласиле са принципима утврђеним у Повељи УН о поштовању територијалног интегритета и третирање друге стране као равноправног члана међународне заједнице, па се замењује потреба за употребом звездице и представљање УНМИК-а.

"Обе стране се понашају, опходе и јавно изјављују да међу собом воде међународне односе на основу принципа садржаних у повељи УН и третирају другу страну као практичне чланове међународне заједнице", наводи се у Куртијевом предлогу.

Следећи члан предлога подразумева признавање одговарајућих докумената и националних симбола, укључујући пасоше, дипломе, регистарске таблице и царинске печате који ће издати надлежне службе.

Уместо оснивања Заједнице српских општина, Курти предлаже "покретање преговарачког процеса о статуту инструмента самоуправљања за косовске Србе".

Србија да се званично одрекне своје територије

Потом тражи да се стране обавежу да се уздрже од претње или употребе силе или других пракси у међусобним односима, у складу са Повељом Уједињених нација. Такође се наводи да се стране придржавају принципа немешања у унутрашње ствари и да признају међусобну надлежност на одговарајућим територијама.

"Споразумом се тражи да се Србија формално одрекне свих територијалних претензија на територију и границе Косова, а стране се договарају о демаркацији границе у року од две године", наводи се у предлогу.

Као даљи корак у мапи пута, предвиђено је предузимање важних корака за подношење захтева "Косова" за чланство у Европској унији, чланство у Савету Европе, потписивање Партнерства за мир са НАТО-ом и кретање ка признању.

Од Србије се захтева да прекине све приговоре на чланство "Косова" у било којој међународној организацији, искључујући гласање против, као и јавно, директно, индиректно или поверљиво лобирање, укључујући и друге стране за ову сврху.

Високи представник ЕУ Жозеп Борељ би потписао писмо којим се доказује да нема приговора за чланство "Косова" и Србије у ЕУ. Земље чланице ЕУ ће узети у обзир такве правно обавезујуће документе.

Следећа тачка се тиче завршетка преговора о "статуту инструмента самоуправљања косовских Срба".

Смета му што се говори о дијалогу Београда и Приштине, а не Србије и "Косова"

У наставку се наводи да ће Косово и Србија спроводити нормалну, добросуседску сарадњу и да ће се укључити у редовну међувладу комуникацију како би наставили пријатељске билатералне односе.

Обе стране, према предлогу, треба да имају одговарајуће међудржавно понашање, а речник званичника треба да одражава дух основног споразума, укључујући и унапређење да се стране називају "Косово" и Србија и да престану да се називају Приштина и Београд или било којим другим ознакама.

"Даље, обе стране заузимају пријатељски став и заустављају поделе или подривање друге стране на свим пољима, укључујући бојкот међународних догађаја. Употреба неједнакости на билатералном или мултилатералном нивоу такође мора да се оконча, као и употреба фусноте."

Обезбеђивање правне стабилности Статута и потписивање усвајањем релевантних уредби и прописа, које ће разматрати "Уставни суд Косова", наводи се у следећој тачки.

Затим, овај предложени план позива да се униште нелегалне структуре које финансира Србија на Косову и Метохији. Услуге које припадају у опсег општинске одговорности биће пренете на општине "Косова" у складу са законима "Косова", ако су прихватљиви и законити. Општине могу да иницирају сарадњу кроз партнерство у заједничком пружању услуга које сматрају важним у складу са законом Косова и конвенцијама Савета Европе.

Редослед спровођења обавеза проистеклих из претходних споразума о дијалогу који остају важећи и обавезујући.

Следећи део се односи на "успостављање инструмента самоуправљања косовских Срба".

Направити практичне споразуме о размени сталних мисија и успоставите мисије, каже следећа тачка.

Затим се наводи да треба формализовати статус Српске православне цркве на Косову и обезбедити јак ниво заштите за објекте српске верске и културне баштине, у складу са постојећим европским моделима.

Стварање посебних радних група, којима председава ЕУ и закључивање преговарачких оквира за билатералне споразуме за закључење основног споразума за билатералну сарадњу, за уклањање економских баријера, за обнављање железничког саобраћаја између "Косова" и Србије и директну сарадњу органа за спровођење закона и наставак договора у свим осталим њима предвиђеним областима, наводи се у наредној тачки предлога.

Организација донаторске конференције, припрема заједничких пројеката странака је претпоследња тачка.

На крају, истиче се да треба усвојити оквир принципа и започети формални процес дијалога ка правно обавезујућем свеобухватном споразуму за пуну нормализацију односа "Косова" и Србије.

Српским политичарима Устав не дозвољава ни да разматрају овакав предлог

Овај предлог није ништа друго до предлагање, у слободном стилу, даљих корака ка коначном заокруживању независности тзв. Косова, каже за РТ Балкан професор уставног права Слободан Орловић.

"То је из угла Албанаца природни део раније усмено закључених споразума, а наравно да је гледано из угла Србије, али и по правилима међународног јавног права, готово све у том предлогу неприхватљиво. Чак се ствари изврћу наглавачке па се спомиње поштовање територијалног интегритета тзв. Косова, као да његовим проглашењем самосталности није згажен територијални интегритет Србије – чланице УН, и прекршено међународно јавно право", напомиње наш саговорник.

Додаје да кроз предлог промаља тон лажне помирљивости који се види у фразама "нормална сарадња", "добросуседство", "пријатељски односи" и слично.

"Оне крију основну фрустрацију косовских политичара – нису успели да постану заокружена држава нити, правно и политички, равноправан субјект у међународним односима", оцењује Орловић.

У том смислу откривају их наведена настојања као што су "уздржавање од мешања" у туђе двориште, међусобно признање судске надлежности, обележавање граница без територијалних претензија, отклањање препрека међународним чланствима, замена у комуникацији "Приштине и Београда" са "Косовом и Србијом", елиминисање бојкота у међународним догађајима, брисање косовске фусноте и наравно, признање националних симбола.

"Издалека се види да су све ово у ствари правни и политички недостаци тзв. Косова који егзистенцијално морају да се прибаве не би ли оно постало државом", напомиње Орловић.

С друге стране, нуди се "инструмент самоуправе" чији будући статут мора да аминује косовски уставни суд и предлаже се нека немушта "формализација статуса СПЦ на Косову".

"Све у свему, овај предлог није вредан губљења времена нити Србија има икакав интерес да се дубље позабави предложеним. А српски политичари за то немају ни дозволу нашег Устава", напомиње професор уставног права Орловић.

image