Србија и Балкан

Бизаран тренд због кликова на друштвеним мрежама: Сликају док возе у контрасмеру

"Тик-ток" изазови су постали нова претња по безбедност на путевима. Стручњаци сматрају да вожњу супротним смером ауто-путем треба третирати као насилничко понашање, а судар до ког дође у таквој вожњи као умишљај, а не као нехат. Наводе да би промовисање таквих садржаја на друштвеним мрежама требало законски забранити
Бизаран тренд због кликова на друштвеним мрежама: Сликају док возе у контрасмеру© MGSI

"Тик-ток" изазови и угрожавање и своје и туђе безбедности на путевима у Србији обележили су претходни месец. Због великог броја прегледа снимака или "лајкова", све је више оних који возе у контрасмеру. Лудујући по друмовима снимају се, па снимке каче најчешће на Инстаграм или Јутјуб.

Снимају их и други, шокирани оним што виде. Тако се на инстаграм-профилу "Мој_бео_град" појавио снимак непознатог возача који управља колима супротним смером на деоници од Батајнице ка Земун Пољу, 6. септембра. Само неколико дана пре тога дошло је до стравичног судара на ауто-путу Милош Велики, када се Дејан Ј. (51), управљајући "пунтом" у контрасмеру, у близини Обреновца, закуцао директно у "хјундаји" и преминуо.

Сличне сцене забележене су 14. септембра у Новом Саду, када је снимљен аутомобил усред раскрснице Балзакове улице и Булевара цара Лазара, како стоји на зеленом светлу и то у траци за кретање у супротном смеру.

Ово су само забележени случајеви, док је незабележених вероватно много више. Како је за "Новости" упозорила Вера Јанковић, мајка мале Николине из Крагујевца, девојчице згажене и остављене на пешачком прелазу, тзв. српски рулет поново је постао тренд.

"Начин да се овоме стане на пут, између осталог, јесте да се онима против којих је подигнута оптужница због тешких дела против безбедности саобраћаја привремено одузима дозвола", каже Вера Јанковић.

"Српски рулет" подстичу друштвене мреже

Мирко Коковић, помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја, објашњава да је и раније било случајева сличних "српском рулету", али да су друштвене мреже, нарочито Тик-ток и Јутјуб погоршали ситуацију у последње време.

"Млади људи свашта чине због 'тик-ток изазова', посебно ако се у то умеша и коришћење алкохола или психоактивних супстанци. У оној стравичној несрећи на ауто-путу, код Обреновца, на јутјуб-снимку се види савијена рука возача кроз стакло и како снима мобилним телефоном. То су опасне ствари које не смеју да се дешавају. Утицај јутјубера на најмлађе је неретко погубан. Један је објавио колико је новца зарадио чистећи шофершајбне на раскрсницама и имали смо масован излазак деце на раскрснице. Ово је не само забрањено, већ и опасно",  истиче Коковић.

Коковић је сигуран да ће пооштравање казни, најављено изменама Кривичног законика, али и допуне Закона о безбедности саобраћаја, утицати на понашање свих учесника, нарочито возача. За насилничку вожњу дефинисану у 18 тежих прекршаја могуће је привремено одузимање кола, а најављене минималне казне за кривична дела против безбедности саобраћаја дижу се са годину дана затвора на три. Коковић најављује и доношење комплетно новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима следеће године.

Дамир Окановић, председник Комитета за безбедност саобраћаја, сматра да у прописима треба изменити неколико ствари.

"Вожњу супротним смером ауто-путем треба третирати као насилничко понашање, а судар до ког дође у таквој вожњи као умишљај, а не као нехат. Такође, требало би законски забранити промовисање таквих изазова и садржаја на друштвеним мрежама. То је већ једном предлагано, али није прошло због наводног угрожавања слободе изражавања. Међутим, овакво санкционисање је неопходно да би се од друштвених мрежа могло тражити да повуче и забрани инкриминисане садржаје, као и да они који их објављују могу бити гоњени",  каже Окановић.

Кокановић напомиње да се ситуација у саобраћају генерално поправила и да ћемо, ако задржимо овакав тренд, на крају године имати историјски минимум страдалих у саобраћају.

"Прошле године је било 553, а најгори, летњи месеци, већ су прошли. Србија се креће у добром правцу, иако и даље имамо дупло више страдалих на милион становника него у ЕУ", констатује Коковић.

Саговорник "Новости" инсистира на томе да се морају забранити и апликације које показују позицију полицијских патрола, јер се на основу тога они који бахато возе опредељују куда ће се кретати.

Да законска решења дају већ неке резултате показује статистика. Према Кокановићевим речима, 22. септембра забележено је 327 страдалих од почетка године, што је за 37 мање него у истом периоду лане.

image