Србија и Балкан

Адвокат: Оптужница против Додика и Лукића је ругање Уставу Републике Српске

Господине Шмиту, није ваша воља међународно право, па ни "међународно право", где вам је достојанство, макар професионално, поштујете ли Ви себе?, поручује адвокат Горан Бубић
Адвокат: Оптужница против Додика и Лукића је ругање Уставу Републике Српске© Borislav Zdrinja/Zipaphoto/ATAImages

Оптужница против Додика представља један вид ругања Уставу Републике Српске и то се јасно закључује из чињеничног описа оптужнице Тужилаштва БиХ од 22. августа 2023.године, навео је у ауторском тексту за "Глас Српске", адвокат Горан Бубић.

Опис из наведене оптужнице у делу који се односи на председника Додика почиње текстом:

"1. Милорад Додик, као службена особа у институцији Републике Српске, у својству председника Републике Српске, користећи овласти прописане чланом 80. став 1. тачка 4. Устава Републике Српске (Службени гласник Српске, број: 21/1992...) донео Указ о проглашењу Закона о измени Закона о објављивању закона и других прописа Републике Српске... на начин да је исти својеручно потписао, који Закон је усвојила Народна скупштина Републике Српске на седници одржаној 21.06.2021. године и на тај начин не примењујући и не спроводећи Одлуку Високог представника Кристијана Шмита број: 15/23 од 01.07.2023.године, која Одлука је ступила на снагу тог датума, а којом се обуставља законодавни поступак доношења наведеног Закона..."

У оптужници се на истоветан начин описује и радња која се односи на потписивање Указа о проглашењу Закона о непримењивању одлука Уставног суда БиХ који је усвојила Народна скупштина Републике Српске на седници од 27. јуна 2023.године.

Како се види, оптужница није ни на српском језику, нити је достављена на ћириличном тексту, сагласно закону, што је председник Додик с правом оспоравао као претходно питање код изјашњења о кривици, што је судија занемарила а није требало.

Као што је познато, Устав Републике Српске је на правној снази, укључујући и одредбу члана 80. став 1 тачка 4 Устава. Ову правну важност Устава Републике Српске потврђује и само Тужилаштво БиХ у наведеном опису, али Тужилаштво истовремено понижава Устав и овакву уставну одредбу тврдњом о непримјењивању и неспровођењу "Одлуке Високог представника Кристијана Шмита..." Оваква уставна одредба која је на правној снази и никада од стране Народне скупштине Републике Српске, као Уставотворне скупштине Републике Српске, није обеснажена, не може бити доведена у питање "одлуком" једног непозваног и самопроглашеног страног држављанина, као самонатуреног "законодавца". Да занемаримо очигледну правну антиномију "доношења" закона одлукама, пише Бубић.

Наведена одредба члана 80. став 1 тачка 4 Устава Републике Српске очигледно искључује било какву противправност у поступцима председника Додика кад потписује указе о проглашењу закона које је усвојила Народна скупштина. Али овакво нечувено давање првенства суштински непостојећим одлукама јасно показује да се Тужилаштво БиХ руга Уставу Републике Српске што нико разуман не може прихватити.

Ругањем Уставу Републике Српске свесно се не само игноришу већ и понижавају уставне институције Српске, и Народна скупштина и Председник Републике Српске. Зато се оваквом оптужницом кривично не гони само Председник Додик, и г. Лукић, већ се у темељу напада уставни поредак Републике Српске, наглашава он.

Избушени балон

У правном смислу Високи представник у БиХ (ОХР), уместо медијације међу странама, за шта је једино надлежан по одредбама Анекса 10 Дејтонског споразума, непозван се октроисао као све и свја, од смене матичара по Херцеговини и смене највиших легално бираних званичника у БиХ, до доношења закона и наметања институција које не предвиђа Устав БиХ.

Говорећи ванправним језиком, иако адвокат, јер је политички речник изнуда Тужилаштва БиХ, у непосредно послератном десетогодишњем периоду, ОХР је на дејуре сувереној територији, БиХ као чланици УН, суштински вршио власт иако никад није учествовао на изборима. Овакво поступање је противно чл. 1 Дејтонског споразума који инаугурише важност принципа Повеље УН, који принципи бране успоставу протектората у сувереној држави.

Како је ово могуће, полазећи од тога да не постоји правни основ у Дејтонском споразуму, остаје загонетка коју би требали одгонетнути промотери демократије, владавине права и правне државе представљени у једном броју иних амбасадора, чији су трабанти у Тужилаштву БиХ. Сада то треба да објашњава и ДОКАЗУЈЕ одбрана председника Додика, јер се олако прешло преко пресумпције невиности и терет доказивања пребацио на одбрану, супротно закону.

Спортским речником говорећи, ОХР је првобитно као нова фудбалска лопта око себе окупљао домаће политичке субјекте, са све три стране. Бројнија страна је веровала у врбовање ОХР за своје интересе централизације БиХ, на чему је континуирано деловала, у заблуди да тако брани БиХ.

Друга страна, идеализирала је неутралност ОХР и уздала се у слово Дејтонског споразума, као нешто нормално и очекивано. Трећа, малобројнија страна су ОХР сматрали као природног савезника. Уместо наведених активности логичније је било директно договарање страна

На жалост, договарање три конститутивна народа је најчешће изостало што је ОХР изопштило из реалности, представљајући себе као sine qua non у вршењу власти у БиХ, на неограничен период, мимо прописаних надлежности и рокова из Дејтонског споразума.

Преведено народски, ОХР се ширио док не поједе сопствени буџет, и још више. Што иначе важи и за ЕУ, све више бескичмену творевину, безличну и управљену интересима трансатлантског дубокодржавног пријатеља, уместо властитим. Ово потврђује нежељен наратив – да тамо где почиње БиХ престаје логика - једни и даље држе до ОХР, бивше пожељне фудбалске лопте, која је временом постајала крпењача, и напокон избушен и издуван балон. Који се сад углавном заобилази или евентуално од неких још доживљава као нужно зло, уместо ранијег утркивања за лоптањем које је нудио.

Сада тај избушени и издувани балон звани ОХР покушава да надува амерички амбасадор Марфи, са снисходљивим асистентима. Не да би поново привукао три стране на лоптање, већ у заблуди да може да реинкарнира ОХР као све и свја, укључујући га као конституента овог монтираног политичког процеса против председника Додика и г. Лукића. У суштини процеса за девастацију Републике Српске.

Без обзира на институционалну нелегитимност ОХР да буде законодавац у БиХ и персоналну самозваност и залуталост Кристијана Шмита, што је вишеструко објашњавано. Осим тога, амбасадор Марфи истрајава на беспућу у обраћању грађанима Републике Српске, провидним додворавањем, сматрајући аудиториј у Републици Српској овцама. Причом о наводном пријатељству, држећи иза леђа свилен гајтан за председника, пише адвокат Бубић.

Бламажа

Као што су овде раније постојали поштоваоци истинских америчких вредности, које немају никакве везе са актуелном америчком политиком, исто тако је данас немогуће наћи симпатизере текућих политика роварења против Републике Српске.

Штета коју амбасадор Марфи наноси владавини права и правној држави, па и првобитним америчким вредностима, и Републици Српској и БиХ, тешко ће се санирати. Неспорна је сила која стоји иза амбасадора Марфија, нико разуман то не занемарује. Али је поштеније, ако се иоле поштује јавност у БиХ, да амбасадор ту силу јавно искаже, него да се бламира позивањем на владавину права.

Зар није бламажа јавно махати непостојећим кривичним делом "Кристијан Шмит" и истовремено говорити како председника Додика треба осудити због корупције?! При томе не указујући ни на какве доказе, као што их није било ни при увођењу санкција председнику Додику и његовим сарадницима. У сваком случају избушени балон звани ОХР тешко се може надувати позивањем на силу, а позивањем на владавину права никако.

С друге стране, Шмит, као Марфијев трабант, понаша се као да је у стакленој посуди. Шмит не мора нужно поштовати себе, али је обавезан поштовати СР Немачку, државу која га је нотом послала у БиХ, иако није ни уговорна страна у Дејтонском споразуму (сведок јесте), па би му користило да се подсети лекција о поштовању и достојанству чувеног германског правника Јеринга, ако га је читао.

Ако ипак није препорука је да прочита Јерингов "Циљ у праву" као теоријску окосницу важећег европског континенталног грађанског законодавства и по питању поштовања и достојанства личности, која људе разликује од других живих бића, наглашава Бубић у тексту.

Госп. Шмиту, није ваша воља међународно право, па ни "међународно право", где вам је достојанство, макар професионално, поштујете ли Ви себе?

Предлажемо искрено да престанете млатарати непостојећим правом по БиХ. Дакако, госп. Шмит, као самоназивани високи представник у БиХ остаје избушен и издуван балон, (не)славни део сопственог CV-a. Могуће да остаје и носталгија након очигледно одоцњелог буђења и сазнања да није изгубио само изборе, већ избора није ни било.

Наставак правосудне фарсе

Увертира правосудне фарсе завршена је експресно. Истрага је окончана прије него је и почела јер се Тужилаштво БиХ није бавило релевантном ствари на коју обавезује закон - да се провери одбрана председника Додика. Оптужница се подигла игноришући једини доказ одбране, записник са седнице Савета безбедности УН од 21.7.2021. године, на којој Кристијан Шмит није изабран за високог представника у БиХ. Правна последица неизбора јесте да правно не постоје измене Кривичног закона БиХ, нити кривично дело "Кристијан Шмит".

Онда је подигнута оптужница, претходно противправно поправљана од стране судије Ћосић Дедовић, уместо правом даље гурана рукама и ногама. Да је било објективности оптужница од 22.08.2023. године никако није могла проћи судску контролу, нити су претходни приговори могли бити одбијени, јер је реч о правним питањима, а не чињеницама које тек треба утврдити на суђењу. Судска и судијска пристрасност је јавно показана одбијањем захтева за изузеће судије Ћосић Дедовић.

По питању захтева непристрасности занемарено је становиште Европског суда за људска права који у предмету "Кум и др. против Белгије" констатује: "Оно што је овде битно јесте поверење које судови у демократском друштву морају да улију код јавности и изнад свега када се говори о кривичном поступку код оптужног. Приликом одлучивања да ли постоји оправдан разлог за страх да суд није независан или непристрасан, гледиште оптуженог је битно али није пресудно. Пресудно је да ли се овај страх може сматрати објективно оправдан..." (слична су становишта у предметима "Pullar against UK", затим "Hauschilldt", "Gautrin" и др.). Значи да у овом предмету председник Додик није произвољно тражио одређеног судију, већ је одбрана изнела релевантне аргументе да поступајући судија не може бити објективан ако се председник Додик у својству српског члана председништва БиХ, по овлашћењу из Устава БиХ, противио његовом професионалном и статусном напредовању да буде биран за судију Међународног кривичног суда.

И она није изабрана за судију. У Суду БиХ ради више десетина судија, па запрепашћује ако је одбијање захтева за изузеће наводно било једногласно, како су извештавали медији.

Јавност је видела ток рочишта за изјашњавање о кривици, с јасним судијским циљем да се по сваку цену што мање каже и што прије заврши, позивајући се на "формалност" рочишта. Као уосталом што су олако обећаном брзином завршени и истрага и судска контрола оптужнице.

Након што је ЦМС Суда БиХ самопрепаднут заобишао избор судије Горана Радевића одабран је судија Мирсад Стрика, као судија појединац који би требао судити председнику Додику и г. Лукићу. Према сазнањима, судија Стрика се успротивио одaбиру с коментаром председнику Суда БиХ г. Дебевецу "да му не пада на памет да суди и пресуди Додику" и да "за то нађе неког другог бекана блећка". Брзо ће се потврдити шта је од свега тачно.

Заклетва

Ценећи досадашње радње у овом Марфи-Шмит монтираном политичко-неправном поступку, како од стране Тужилаштва БиХ, тако и Суда БиХ јасно се закључује да је правосуђе потпуно занемарило да је у БиХ за доношење закона на државном нивоу једино надлежна Парламентарна скупштина БиХ (члан 4. тачка а) Устава БиХ).

Зато је нужно јавно подсјетити носиоце правосудних функција у Тужилаштву Би и Суду БиХ на текст заклетве који гласи:

"Изјављујем да ћу обављати своју дужност у складу са Уставом и законом, да ћу доносити одлуке по свом најбољем знању, савесно, одговорно и непристрасно у циљу спровођења владавине закона, и да ћу штитити слободе и права појединаца загарантована Уставом Босне и Херцеговине." (члан 47 (1) Закона о високом судском и тужилачком савету БиХ).

У овој јасној и краткој свечаној изјави Устав БиХ се спомиње два пута, а као што је познато у Уставу БиХ нема високог представника уопште, а камоли као законодавца.

Ако се правосудна заједница не врати вредностима на које се заклела, а то је заштита Устава БиХ, извесно да се у овом политичком монтираном процесу, заснованом на непостојећем праву, не може очекивати поштено суђење Председнику Додику и г. Лукићу.

image