Србија и Балкан

Какви су МиГ-ови који дочекују Си Ђинпинга?

Од 14 МиГ-ова, четири су наслеђена од Војске Југославије, односно ЈНА која их је осамдесетих година купила од Совјетског Савеза, шест је Руска Федерација донирала Србији 2017, док је преостала четири донирала Белорусија 2021. године
Какви су МиГ-ови који дочекују Си Ђинпинга?© Министарство одбране Републике Србије

Поводом посете председника Народне Републике Кине Си Ђинпинга Србији, појавила се вест да ће авион кинеског лидера од уласка у ваздушни простор Србије, све до слетања на аеродром "Никола Тесла", пратити авиони МиГ-29 Ратног ваздухопловства Војске Србије.

У питању су борбени авиони који чине окосницу, или боље речено кичму наше ратне авијације, а познато је да Оружане снаге Републике Србије у оперативној употреби имају 14 летелица овог типа.

Од 14 МиГ-ова, четири су наслеђена од Војске Југославије, односно ЈНА која их је осамдесетих година купила од Совјетског Савеза, шест је Руска Федерација донирала Србији 2017, док је преостала четири донирала Белорусија 2021. године након модернизовања у 558. ремонтном заводу у граду Барановичи.

Три МиГ-29 су двоседи у тренажно-борбеној верзији 9.51, тј. "УБ" (Учебно-боевой), док су остали авиони једноседи у верзијама 9.12 и 9.13, доведени на стандард "СМ", а тренутно је у току даља модернизација на "СМ+".

Наоружање српских "мигова" - од ловца-пресретача до вишенаменског борбеног авиона

Што се тиче борбе са непријатељским циљевима у ваздуху, српски "мигови" у свом арсеналу имају аутоматски топ и неколико врста ракета ваздух-ваздух, совјетске односно руске производње.

Када је у питању топ, ради се о ГШ-30, у калибру 30 мм, који у борбеном комплету има 150 граната и служи за блиску борбу (dogfight). Затим су ту ракете кратког домета, такође намењене за блиску борбу, совјетске производње Р-60МК домета 8 км и Р-73Е домета 30 км.

За ваздушну борбу изван визуелног контакта, пилоти српске војске се могу ослонити на ракете Р-77 у извозној верзији РВВ-АЕ домета до 80 км, са комбинованим инерцијалним и активно радарским самонавођењем. Ове ракете се могу користити за уништавање циљева дању, ноћу, у свим метеоролошким условима и при активном електронском дејству противника.

Српски МиГ-29СМ+ може користити и ракете из породице Р-27 (Р-27Р1, Р-27Т), а од њих је свакако најзначајнија Р-27ЕР максималног домета 110-130 км.

Захваљујући процесу модернизације, спектар задатака који могу обављати српски "мигови" знатно је проширен. Тако је од класичних ловаца-пресретача направљен вишенаменски борбени авион, оспособљен за дејство по циљевима на копну.

Тако МиГ-29СМ+ може носити и ракете ваздух-земља Х-29ТЕ са телевизијским самонавођењем, дометом од 3 до 30 км и бојевом главом тешком 317 кг, затим противрадарске ракете Х-31П са пасивним радарским самонавођењем, домета до 110 км и бојевом главом тешком 87 кг.

Осим ракета, за дејство по копненим циљевима могу се користити различита невођена ракетна зрна, вођене авио бомбе КАБ-500КР и КАБ-500ОД домета 10 км, невођене авио бомбе масе од 50 до 500 кг, као и горепоменути топ.

Радар, систем управљања ватром и систем за противелектронска дејства 

У склопу модернизације није унапређено само наоружање, па су тако "мигови" наше војске добили и нове радаре - "жук" МЕ (Н019МЕ), домета 120 км за циљеве са радарским одразом од 5 м­². "Жук" може пратити десет и дозвољава дејство по четири ваздушна циља истовремено.

У режиму ваздух-земља, нови радар може открити циљ величине тенка на 25 км, моста на 120 км, док је бродове попут разарача могуће уочити на око 300 км удаљености. Што се тиче циљева на копну (и мору), "жук" може пратити два циља истовремено.

Осим радара, унапређен је и систем управљања ватром, чиме је омогућено ношење, односно дејство поменутим ракетама ваздух-ваздух, попут Р-77 и вођеним убојним средствима ваздух-земља.

На домаће МиГ-29 уграђени су и сигнализатори радарског озрачења Л-150 "пастељ", као и системи за ИФФ (Identification Friend or Foe), тј. распознавање пријатељских и непријатељских летелица, француске компаније "Талес".

Интеграција система за ИФФ, је највероватнија спроведена током прилагођавања српских борбених авиона НАТО и ИЦАО (International Civil Aviation Organization) стандардима, што је подразумевало уградњу ГПС-а, система за навигацију и контролу слетања и додатних средстава за комуникацију. 

На крају, на основу информација које је Војска Србије истакла током приказа "Штит 2022", познато је да су МиГ-29СМ+ опремљени и подвесним системом за противелектронска дејства МСП-418К, који примарно служи за ометање непријатељских система ПВО.

Према декларативним карактеристикама, МСП-418К је способан да створи маскирне и симулационе сметње, имитира лажне циљеве са различитим брзинама и дометима, те да је рад система прилагођен авионици летелице носача.

Будућност српских "мигова"

Иако је процес модернизације од домаћих МиГ-29 заиста направио вишенаменске борбене авионе 4+ генерације, важно је нагласити да ће њихов животи век, односно ресурси истећи негде у првој половини следеће деценије.

Стога и не чуди што Оружане снаге Републике Србије већ планирају набавку новијих борбених авиона, а готово је извесно да ће "мигове" у српској војсци заменити француски "рафали".

Наиме, као што је већ познато, очекује се да ће у наредих пар месеци наша држава потписати уговор са Француском и компанијом "Дасo" о набавци 12 нових "рафала" у верзији Ф4.

Испорука првих примерака француских, авиона, ако до потписивања уговора уопште и дође, очекује се најраније око 2034. године, што се поклапа са животним веком 14 "мигова" наше војске.

image