Свет

Гужва у Босфору: Више од 20 нафтних танкера чека одобрење Анкаре да крену пут Медитерана

Уско грло се ствара на важном трговачком путу за нафту, које би, ако се не реши, могло да утиче на глобалну понуду и повећа цене у крхком тренутку за енергетска тржишта
Гужва у Босфору: Више од 20 нафтних танкера чека одобрење Анкаре да крену пут Медитеранаwww.globallookpress.com © Jonas Walzberg/dpa

Број танкера који чекају у Црном мору да прођу кроз истанбулски мореуз Босфор, на путу ка Средоземном мору, порастао је на 19, док их је пред Дарданелима девет, саопштила је поморска агенција "Трајбека".

Гужва на пловним путевима које контролише Анкара, за које су турски званичници рекли да утиче на испоруке сирове нафте намењене Европи, привукла је пажњу званичника британске и америчке владе који су сада у преговорима са Анкаром о проналажењу изласка из ђорсокака.

Проблем је повезан са западним ограничењем цена руске нафте које је ступило на снагу у понедељак. Циљ ове мере је био да се ограниче приходи Кремља без додавања стреса на глобалну економију смањењем понуде. Али Турска инсистира да бродови докажу да имају осигурање које ће се исплатити у светлу нових санкција, пре него што им дозволи да прођу кроз мореуз који повезује Црно море и Медитеран.

Иако тренутно не изазива поремећај глобалног снабдевања нафтом, а тиме и цена, задржавање би могло да постане проблем ако се не реши, рекао је Си-Ен-Ену Хорхе Леон, виши потпредседник за анализу тржишта нафте у компанији "Ристад енерџи". "Ово је веома популарна рута широм света за глобалну трговину, а посебно за нафту", рекао је он.

Земље укључујући Русију, Казахстан и Азербејџан користе турски мореуз да би своју нафту послале на светска тржишта.

Међународна група "Пи енд Ај" клубова, која обезбеђује заштиту и осигурање од штете за 90 одсто робе која се отпрема морем, саопштила је да не може да подржи турске захтеве за писаним осигурањем јер би то значило пружање осигурања и пловилима која крше санкције ЕУ, САД и Британије.

Турски званичници кажу да је овај став "неприхватљив" и поново су затражили писмену потврду осигуравача. "Већина танкера сирове нафте који чекају да пређу мореуз су бродови ЕУ, а већина бензина је намењена лукама ЕУ", наводи се у саопштењу турских поморских власти.

"Тешко је разумети зашто осигуравајућа друштва са седиштем у ЕУ одбијају да доставе ова писма за бродове који припадају ЕУ, који превозе сирову нафту у (ЕУ), када је ЕУ увела санкције о којима је реч", додаје се у саопштењу.

Анкара је саопштила да ће наставити да блокира танкере и поручила да им је потребно време да преконтролишу сва пловила.

Западни званичници, очигледно забринути због могућих поремећаја у снабдевању нафтом, кажу да су у преговорима са турском владом како би се решила ситуација.

Заменик америчког министра финансија Воли Адејемо рекао је заменику турског министра спољних послова Седату Оналу да се горња граница односи само на руску нафту и да "не захтева додатне провере бродова" који пролазе кроз турске воде.

"Обојица званичника истакли су заједнички интерес да се глобално енергетско тржиште одржи добро снабдевеним, стварањем једноставног режима који би дозволио нафти да пролази кроз турске мореузе", наводи се у саопштењу Министарства финансија САД.

"Велика Британија, САД и ЕУ блиско сарађују са турском владом и индустријом транспорта и осигурања како би разјаснили примену ограничења цена нафте и постигли договор", наводи се у саопштењу британског Министарства финансија.

"Нема разлога да се бродовима ускрати приступ Босфорском мореузу због забринутости за животну средину или здравље и безбедност", додаје се.

image