Свет

Запад криви Турску за прекид испоруке сирове нафте преко Црног мора

Најмање 22 танкера са сировом нафтом засутављена су у турским водама због нервозе око осигурања
Запад криви Турску за прекид испоруке сирове нафте преко Црног мораwww.globallookpress.com © Salvamento Maritimo/Keystone Press Agency

Западни званичници окривљују Турску за прекид испоруке сирове нафте из Црног мора, истичући да нема разлога да се блокира саобраћај кроз турске мореузе.

Најмање 22 танкера са сировом нафтом спречена су да пређу турске воде због страха у Анкари да би пошиљке могле бити неосигуране због правила која забрањују да танкери који превозе руску нафту приступе европском поморском осигурању, осим ако се нафта не прода за 60 долара по барелу или мање.

Али два западна званичника рекла су да бродовима, од којих је већина натоварена нафтом из Казахстана, а не из Русије, треба дозволити да прођу.

"Изгледа да сви осим једног од двадесетак натоварених танкера са сировом нафтом који чекају да пређу мореузе носе нафту казахстанског порекла", рекао је за "Фајненшел тајмс" један западни званичник. "Цена ове нафте не би била ограничена и не би требало да дође до промене статуса њиховог осигурања."

Нафта коју у Казахстану производе компаније, укључујући "Шеврон" и "ЕксонМобајл", извози се нафтоводом преко Русије до лука на руској обали Црног мора, где се укрцава у танкере за путовање кроз турске воде до Средоземног мора. Њено кретање није ограничено санкцијама Запада наметнутим Русији.

Турска је саопштила да је одлука Групе седам (Г7) да одреди горњу цену нафте повећала ризике неосигураних пловила у њеним водама и затражила да сви танкери који прелазе мореуз докажу да имају важеће осигурање за покривање инцидената као што су изливање нафте и судари.

Међународна група "Пи енд Ај клубови", која обезбеђује превенцију и осигурање одштете за 90 одсто индустрије, саопштила је да не може да пристане на захтев Анкаре да гарантују покриће, чак и ако се покаже да је брод прекршио санкције.

Западни званичници бранили су механизам за ограничавање цена и тврде да је захтев Турске за додатним гаранцијама од пошиљалаца непотребан, без обзира да ли је терет био руски или казахстански.

"Политика ограничења цена не захтева од бродова да траже јединствене гаранције осигурања за свако појединачно путовање, као што је прописано турским регулативама. Ови поремећаји су резултат одлуке Анкаре, а не политике ограничења цена", рекао је званичник укључен у ограничење цена.

Званичници бродарске индустрије рекли су да је упркос механизму ограничења цена - који је осмишљен како би се, наводно, омогућио промет руске нафте али истовремено ограничио приступ Москве новцу којим би финансирала своју специјалну војну операцију у Украјини -повећан ризик од пловила у турском мореузу без осигурања или са осигурањем од мање кредибилних добављача.

Русија је саопштила да неће продавати нафту ниједном купцу који пристане на ограничење ена и окупила је, тврде западни медији, "флоту у сенци" пловила како би заобишла ограничења и наставила да испоручује нафту у места као што су Индија и Кина.

image