Зелена транзиција и ЕУ стандарди: Пола милиона стабала посечено за "Теслину" мега фабрику у Немачкој
Око 500.000 стабала посечено је на парцели недалеко од Берлина на којој ће бити изграђена мега фабрика аутомобилског произвођача "Тесла", показују сателитски снимци.
Изградња фабрике у Немачкој била је веома контроверзна и изазвала је значајне протесте, а подстакла је и дебату о компромисима који су укључени у развој зелене економије, пише британски "Гардијан".
Илон Маск, власник компаније "Тесла", критиковао је локалну полицију јер није обуздала "левичарске демонстранте".
Сателитски снимци показују да је на локацији фабрике између марта 2020. и маја 2023. године посечено чак 329 хектара шуме, према извештају компаније за заштиту животне средине "Кајрос". То је отприлике 500.000 стабала.
Климатски активисти од маја протестују против планираног проширења фабрике, заузимајући кућице на дрвећу у оближњем кампу и покушавајући да упадну на градилиште. Једна група је у марту запалила стуб за струју, чиме је производња у фабрици обустављена на неколико дана.
Каролина Џево, из покрета "Заврните 'Теслину' славину", рекла је да је анализа показала да је производња електричних возила ове компаније довела до уништења локалне природе, као и да ископавање метала наноси штету широм света.
"У једном од најсушнијих региона у Немачкој, превише животне средине је већ уништено", рекла је она, додајући да се "мора се спречити ширење (фабрике), а тиме и још веће уништење шума и угрожавање заштићеног подручја пијаће воде".
Компанија "Тесла" није одговорила на захтев за коментар који је послао "Гардијан".
Антоан Халф, главни аналитичар у "Кајросу", рекао је да је изградња фабрике у Немачкој "довела је до доста сече дрвећа. Наравно, то се мора ставити у перспективу, у контрасту са добробитима замене аутомобила са мотором са унутрашњим сагоревањем електричним возилима."
Халф је рекао да је изгубљено дрвеће еквивалентно око 13.000 тона угљен-диоксида, што је годишња количина коју емитује 2.800 просечних аутомобила са мотором са унутрашњим сагоревањем у САД.
"Дакле, то је делић броја електричних аутомобила које Тесла производи и продаје сваког квартала", рекао је он и додао: "Увек имате компромисе, тако да морате бити свесни који су услови компромиса."
У јулу је министарство животне средине покрајине Бранденбург одобрило план за проширење "Теслине" фабрике како би се производња удвостручила на милион аутомобила годишње.
На локацији фабрике – где се такође производе милиони батеријских ћелија – пријављене су десетине еколошких инцидената, укључујући цурење или изливање дизел горива, боје и алуминијума.
"Тесла" није коментарисао те наводе, али је касније рекао да је било неколико инцидената на локацији фабрике током изградње и од почетка рада. Речено је да ниједан није проузроковао штету по животну средину и да су по потреби спроведене корективне мере.