Санкције без ефекта: САД највећи купци руске нафте, Британија користи рупе у закону
Индија је у јануару појачала куповину руске сирове нафте и оборила већ рекордне нивое из претходног месеца. И, запањујуће, Сједињене Државе су се појавиле као највећи купац нафтних прерађевина, упркос позивима Вашингтона остатку света да не купује руске енергенте.
Индијски увоз руске сирове нафте порастао је на 1,7 милиона барела дневно (бпд) у јануару, што је озбиљан скок са 1,2 милиона барела дневно у децембру 2022. године – што је чак и тада била рекордна куповина, пише "Телеграф Индија".
САД су традиционално биле велики купац руског рафинисаног производа "девичанско гасно уље" (ВГО). Сада, пошто не могу да купе ВГО директно од Русије, купују га од индијских рафинерија, а ВГО из ових рафинерија се прави од руске сирове нафте.
САД купују 200.000 бпд готових производа, углавном ВГО.
"Највећа одредишна земља индијских производа су изненађујуће Сједињене Државе. А највећи извозници у Сједињене Државе су 'Ријалејнс' и 'Најара'", рекао је Виктор Катона, аналитичар у "Кплеру".
Ове две компаније су највећи купци руске нафте, али су и гиганти из јавног сектора таође ушли у игру. "Сви купују. То је постао национални спорт", рекао је Катона.
Сматра се да Индија добија отприлике десет долара попуста по барелу на тржишту.
Огромна рафинерија "Џамнагар" на западној обали Индије увезла је 215 пошиљки сирове нафте и мазута из Русије током 2022. године, четири пута више него што је купила 2021. године, показују подаци аналитичарске компаније "Кплер".
"Ако Индија добије попуст од десет долара, рафинерије могу да уштеде десет милиона долара по танкеру. Бродови пристају у све главне луке", напоменуо је Катона.
САД се боре да обнове своје стратешке резерве након што су оне исцрпљене забраном увоза руских енергената и напорима да се обузда скок цена бензина.
"Подаци показују да су САД дестинација број један или производ у децембру. Друго место су УАЕ, а треће Сингапур. САД извозе сулуду количину ВГО", каже Катона.
Индија има укупну месечну потражњу за сировом нафтом од око 5,4 милиона барела дневно. Дакле, око 30 одсто сирове нафте сада долази из Русије. Других 15 до 20 одсто је из домаћих извора, а још 50 одсто из других извора. Индијски "Телеграф" наводи да је земља смањила куповину из Саудијске Арабије.
Индија је сада други највећи светски купац руске нафте после Кине – али је највећи купац бродских пошиљки. Кина добија велику количину гасоводом.
Европа је због бројних санкција готово у потпуности престала да купује руску нафту.
Британија је са друге стране повећала увоз енергената из највеће индијске рафинерије која, пак, увози сирову нафту из Русије, показавши тако да санкције које је Запад увео Москви практично немају ефекта.
Британски "Телеграф" наводи да је такав ланац снабдевања потпуно у складу са правилима Уједињеног Краљевства, али су подаци показали да су напори Лондона да "одсече" прилив готовине Кремљу поткопани.
Саветник украјинског председника Владимира Зеленског Олег Устенко оптужио је компаније да "користе слабости режима санкција".
"Велика Британија мора да затвори рупе које поткопавају подршку Украјини, дозвољавајући крвавим фосилним горивима да наставе да теку преко наших граница", поручио је он.
Велика Британија је увезла 29 пошиљки, или десет милиона барела, дизела и других рафинисаних производа из Џамнагара од почетка руске специјалне војне операције у поређењу са седам испорука, или четири милиона барела, током 2021. године. Међу купцима де факто руске нафте су гиганти "Шел", БП, Трафигура", "ПетроЧајна" и "Есар".
Рафинерије имају тенденцију да увозе из више извора и мешају горива, што значи да је сирова нафта из Русије вероватно коришћена за производњу дизела који се извози из Индије у Велику Британију, мада није могуће са сигурношћу рећи шта тачно иде у сваки барел, наводи "Телеграф".
"Пре сукоба, индијске рафинерије су ретко кад прерађивале руску нафту", рекао је Алан Гелдер, стручњак за нафтне прерађевине у консултантској кући "Вуд Мекензи". "Сада је, отприлике, један од пет барела сирове нафте коју они прерађују руска нафта."
"Индијске рафинерије су одувек извозиле у Европу, али сада извозе више јер су цене дизела у Европи веће. Велики део дизела који сада производе базиран је на руској сировој нафти", додао је он.
Један од директора консултантске компаније "Фактс глобал енерџи" Стив Сојер каже да Индија и Кина "извозе дизел – а део долази из Русије".
Он је додао да циљ западних санкција није био да се у потпуности заустави извоз руске нафте јер је она значајна за глобално тржиште.
Велика Британија је 5. децембра забранила увоз руске нафте и дизела. Према правилима која су тада уведена, сматра се да увезени барел долази из последње земље у којој је извршена "значајна прерада". Та "рупа у закону" значи да сирова нафта из Русије која се прерађује у дизел на другим местима, као што је Индија, може да се увезе у земљу.
Седам пошиљки из Џамнагара стигло је у Велику Британију од када је прошлог месеца ступила на снагу забрана увоза руске нафте и дизела.
Активиста "Глобал витнеса" Луис Вилсон оценио је да искоришћавање "рупе у закону" крши дух британског ембарга, подрива осуду сукоба у Украјини и уводи на мала врата руску нафту у УК.
Нафтне компаније су се махом оградиле да раде према упутствима европских влада и у складу са важећим законима и прописима, док је портпарол британске владе рекао да је Лондон преузео кораке да оконча увоз руских фосилних горива и позвао је увознике да пруже доказ да роба није руског порекла.