Свет

Јапан покушава да убеди своје велике компаније да се оријентишу на војну производњу

Многе јапанске компаније нерадо говоре о свом учешћу у војној производњи, плашећи се да би то било лоше за пословање, посебно у Кини, где постоји дубока огорченост због ратне прошлости Јапана
Јапан покушава да убеди своје велике компаније да се оријентишу на војну производњуwww.globallookpress.com © Yoshio Tsunoda

Токио покушава да развија своју одбрамбену индустрију, али се у томе суочава са тешкоћама, јер неке од најпознатијих јапанских компанија не желе да улажу у одбрану, преноси Ројтерс.

Јапан је прошле године најавио нова улагања у војску, вредна 315 милијарди долара, како би одвратио Пекинг од употребе силе у Источном кинеском мору, због све веће забринутости да би руска Специјалном војна операција могла да охрабри Кину да изврши инвазију на Тајван.

Кључни део стратегије Токија зависи од убеђивања комерцијалних фирми, као што су "Тошиба",  "Мицубиши" и "Даикин", које су деценијама наоружавале јапанске Снаге за самоодбрану (СДФ), да појачају своју наменску производњу.

На приватним састанцима са јапанским Министарством одбране током прошле године, неке компаније су изразиле забринутост због пословних и финансијских ризика које подразумева ова производња.

Влада припрема закон који укључује подизање профитних маржи за војну опрему са досадашњих неколико процената на чак 15 одсто. Многи су забринути да то можда неће бити довољно.

Страх од Кине

"До сада је министарство узимало решеност компанија да учествују у пословима одбране здраво за готово", рекао је Масахиса Сато, утицајни посланик владајуће странке и бивши заменик министра одбране.

Сато је додао да је јапанским руководиоцима све теже да јапанским акционарима, фокусираним на профитабилне цивилне подухвате, одбрамбену произодњу тумаче "патриотским разлозима".

Међутим, план војне изградње премијера Фумија Кишиде препознаје производњу за одбрану као кључни стуб националне безбедности.

У највећој јапанској одбрамбеној компанији "Мицубиши", која развија нови јапански млазни ловац и нове ракете већег домета за одвраћање Кине, војни уговори су прошле године чинили само десетину од укупно 29 милијарди долара прихода. Највећи део пословања ове компаније чине компоненте за цивилне авионе и производња опреме за електране и фабричке машине.

Од почетка прошле године, званичници одбране разговарају са овим фирмама и другим потенцијалним добављачима, као што је произвођач аутомобила и хеликоптера "Субару".

Пет фирми није послало никакав одговор министарству, а остале су одбиле да саопште да ли су укључене у преговоре. Компаније су одбиле да пруже детаље о овим састанцима.

Многе компаније нерадо говоре о свом учешћу у војној производњи, плашећи се да би то било лоше за пословање, посебно у Кини, где постоји дубока огорченост због ратне прошлости Јапана.

Упркос дипломатским тензијама, Кина је главни трговински партнер Јапана и најважнија производна база за многе јапанске компаније.

image