"Телеграф": Америчко ваздухопловство се повлачи са Тајвана без испаљеног метка
Америчко ваздухопловство (УСАФ) је највеће и најмоћније ваздухопловство на свету, али можда то неће остати задуго. УСАФ се сада бори са двоструком кризом: једна је финансијска, друга је губитак самопоуздања, што би, узето заједно, могло да смањи америчку ваздушну предност, преноси британски "Телеграф".
У најбољем случају, УСАФ би могао да постане мања, али и даље водећа светска снага. У најгорем случају, могао би да уступи предност свом најопаснијем ривалу: Ваздухопловству кинеске народноослободилачке војске (ПЛААФ). Први знак је повлачење америчке ескадриле са Тајвана.
УСАФ није једини амерички род који је кренуо тим путем. Док су њени кинески ривали у успону, и америчка морнарица смањује своје снаге.
Шта гута ресурсе Америчког ваздухопловства?
Проблем са ваздушним снагама је сличан, примећује "Телеграф". Пре четврт века, УСАФ се обавезао да ће потрошити већи део свог годишњег буџета од 250 милијарди долара на стелт ловац "Ф-35 лајтнинг 2", али показало се да је овај пројекат једноставно прескуп.
Пројекат вредан 400 милијарди долара дословце је прогутао ресурсе америчког ваздухопловства. У време када је развијан пројекат Ф-35, идеја је била да УСАФ добије 1.800 супериорних ловаца. Уместо тога, сада их има мање од 500.
Сваки долар који УСАФ издваја за Ф-35 је долар који би могао да се потроши на поузданије авионе. За две деценије, откако је Ф-35 први пут полетео, ваздухопловство је купило премало ових авиона, због чега су знатно дуже коришћени старији авиони него што је то било предвиђено у почетку.
Математика је сурова за највеће светско ваздухопловство, које данас има укупно око 5.200 авиона, а то је 1.300 авиона више него што данас има руско ваздухопловство и 3.200 више него Кина.
У међувремену, УСАФ повлачи многе авионе из западног Пацифика, допуштајући да се равнотежа ваздушних снага помери у корист Кине. Авион који УСАФ планира да у потпуности одбаци у наредних неколико година укључује јуришни млазњак "А-10 тандерболт 2" и борбени ловац "Ф-15Ц/Д игл". УСАФ планира и да се реши приближно 100 од својих 220 ловачких бомбардера "Ф-15Е страјк игл" и 30 "Ф-22 раптор".
Смањење америчких снага у размерама које се нису десиле деценијама
Све у свему, ваздухопловство ће до 2030. изгубити око 600 ловаца. Можда то и не би био проблем када би УСАФ куповао нове авионе. Међутим, буџет покрива само 300 нових Ф-35 и 100 унапређених "Ф-15ЕКС игл 2", које производи "Боинг". Замена за Ф-22, тајни авион "Некст џенерејшн ер доминанс", неће се придружити америчким снагама пре 2030-их.
Флота ловаца УСАФ ће се озбиљно смањити, са око 1.900 авиона са којим располаже данас, на 1.700 авиона у наредних неколико година, а то је смањење у размерама, које се нису десиле деценијама.
Док УСАФ одбацује своје Ф-22, ПЛААФ уводи свој сопствени "Ј-20 стелт" ловац. За Ј-20 се тврди да је прави авион пете генерације, сасвим једнак америчком Ф-35 или "раптору". Сматра се да их је Кина до сада произвела око 200.
Нестанак старих авиона није једини фактор због кога се УСАФ повлачи из западног Пацифика. Када је ваздухопловство прошле године објавило да ће се решити обе ескадриле Ф-15Ц/Д у ваздухопловној бази Кадена у Јапану, што је тренутно главно америчко борбено чвориште за рат против Кине, дуго време коришћења Ф-15 није било у томе једини фактор.
Кадена се налази око 800 километара североисточно од Тајвана и отприлике је једнако удаљено од кинеске обале. Ова база је у домету стотина кинеских балистичких пројектила.
Студија калифорнијског истраживачког центра РАНД тврди да би напад 34 ових пројектила на базу у Кадени могао да је избаци из функције. Ратна симулација, одржана у јануару, коју је организовао Центар за стратешке и међународне студије (ЦСИС) са седиштем у Вашингтону, показала да би је УСАФ изгубио око 200 авиона у кинеском ракетном нападу.
Амерички бомбардери дугог домета, укључујући нови "Б-21 рајдер", могли би да буду критични у рату за Тајван, открива ЦСИС, али ловци кратког домета били су ирелевантни у свим сценаријима који је развијао овај тинк тенк, јер у вежби нису ни добили прилику да узлете.
Кина одлучна да се бори
Решење за које се определило ваздухопловство било је уклањање ловачких ескадрила из база у близини Кине. Ескадриле би могле да се нађу у Кадени само кратко време, пре него што се авиони пребаце на мање удаљене аеродроме, где би били боље заштићени од кинеских ракетних напада.
Кинеске ваздухопловне снаге су, пред истом дилемом, пронашле потпуно другачије решење. Кинеске ваздухопловне базе су рањиве на америчке ракете једнако као што су америчке ваздухопловне базе рањиве на кинеске. Али, уместо да извлачи снаге за предстојећи рат око Тајвана, ПЛААФ их је укопао.
Кинези су последњих година изградили стотине ојачаних хангара, налик бункерима. Ова ојачана склоништа штите авионе од ракетних напада. Насупрот томе, УСАФ је изградио само 15 заштићених склоништа у Кадени.
Током могућег рата у западном Пацифику, кинеско ваздухопловство је одлучно да се бори. Насупрот томе, УСАФ је одлучио да се повуче пре него што је испаљен први хитац, закључује овај лист.
Постоје практични кораци које би УСАФ могао да предузме, како би сачувао своју предност у ваздушним снагама, посебно против Кине. Најјефтиније је вратити ловце у Кадену и потрошити неколико милијарди долара више на изградњу склоништа за авионе.
Било како било, план да се уништи половина флоте "Ф-15Е страјк игл" дочекан је са чуђењем. Колико је оправдано приземљење стотина ловаца да би се приуштило неколико нових и скупљих, ако то значи да Сједињене Државе препуштају небо Кини?