Свет

Пентагонов институт признаје: Авиони Ф-16 намењени Украјини заостају за својим руским ривалима

Јавност има превисока очекивања од америчких ловаца које би Украјина могла да добије у наредном периоду
Пентагонов институт признаје: Авиони Ф-16 намењени Украјини заостају за својим руским ривалима© Tanjug/AP Photo/Mindaugas Kulbis

Након вишемесечног лобирања делује као да ће Украјина добити америчке ловце Ф-16 до краја ове године. Неколико НАТО земаља, укључујући и Пољску, понудило се да спроведе обуку украјинских пилота, а подршку је пружио и амерички председник Џозеф Бајден. Извештаји америчког ваздухопловства показују да би таква обука могла да буде готова за само четири месеца.

Ипак, проћи ће још доста времена пре него што авиони Ф-16 буду употребљени у Украјини, а упитно је колико ће они заправо бити од користи на бојном пољу, пише амерички институт "Ранд" који од оснивања 1948. ради за потребе Пентагона.

Прво питање на које треба дати је одговор је одакле ће ти авиони стићи. Као потенцијални донатори најчешће се помињу Холандија, Данска и Норвешка, које су авионе Ф-16АМ/БМ купиле осамдесетих година прошлог века, да бих ремонтовали десетак година касније.

Реч је о старијим и релативно истрошеним моделима који користе застареле радаре, али који и даље могу да носе већину савременог НАТО оружја, укључујући и ракету ваздух-ваздух АИМ-120, као и ракету ваздух-земља дугог домета ЈАССМ.

Када Украјинци буду добили авионе Ф-16, они ће морати и да их одржавају, што доноси додатне проблеме. То укључује набавку резервних делова, горива и муниције.

То показује да је ситуација далеко комплекснија од самог слања тих авиона Кијеву и обуке украјинских пилота да њима управљају. Без адекватних планова како за коришћење и одржавање тих авиона, они би могли да постану скупе статичне мете за руске ракете дугог домета, наводи институт "Ранд".

Чак и ако би се решили проблеми одржавања авиона Ф-16, њихово коришћење неће бити једноставно. Као и сваки други напредни оружани систем, ти ловци су дизајнирани за извршавање специфичних задатака у оквиру шире војне доктрине и традиције, превасходно оне која се негује у САД.

Јавност вероватно има превелика очекивања када је реч о ефикасности тих летелица на бојном пољу. Они су дизајнирани како лаки, вишенаменски авиони који могу да спроводе најразличитије задатке, без да буду најбољи у било којем од њих.

На неки начин, то је лошије од ловаца са којима Украјина тренутно располаже. Они, на пример, нису погодни за слетање на импровизованим аеродромима на којима прашина лако може да заврши у њиховим моторима.

Још једна област у којој авиони Ф-16 каскају за својим руским ривалима су ваздушне борбе. Руски авиони попут МиГ-а 31 и Су-35 имају моћније радаре и ракете већег домета од Ф-16, што значи да би они у теорији могли да лоцирају и оборе украјинске авионе и пре него што их они буду видели.

То је управо оно што се догађа са тренутном украјинском флотом ловаца МиГ-29 и Су-27, а амерички Ф-16 нису довољно добри да би однели превагу на страну Кијева.

Самим тим, мало је вероватно да ће амерички борбени авиони направити значајнију разлику на бојном пољу у Украјини.

На дуже стазе, међутим, постоје значајне логистичке и тактичке предности набавке авиона Ф-16. Украјини ће бити лакше да одржава авионе чије делове испоручују Сједињене Државе и земље НАТО-а него њихове старе летелице које производи Русија, наводи институт "Ранд". 

Украјина авионе Ф-16 неће набавити пре краја године, а дефинитивно не пре најављене "пролећне офанзиве". Они јој неће помоћи да оствари ваздушну супериорност, али би могли да имају ограниченог успеха извршавању одбрамбених задатака.

image