Свет

Западни трговци нафтом све отвореније говоре о неуспеху антируских санкција

Од почетка није постојао начин да санкције постигну циљ, барем не у свету који зависи од сирове нафте, пише сајт "Оилпрајс"
Западни трговци нафтом све отвореније говоре о неуспеху антируских санкцијаwww.globallookpress.com © Cfoto

Изгледа да настојање да се казни Русија због Специјалне војне операције у Украјину има негативан ефекат и несразмерно штети западним компанијама које осигуравају или превозе танкере са руском нафтом, пише сајт "Оилпрајс".

Растућа руска флота нафтних "танкера у сенци" наставља да испоручује нафту купцима упркос осигуравајућим кућама и санкцијама које прописују ограничење цена нафте.

Осим тога, упркос санкцијама током првих месеци ове године Русија је повећала извоз сирове нафте.

Пре годину дана, "Фајненшел тајмс" је извештавао о томе да су западне осигуравајуће компаније забринуте да ће санкције, усмерене против извоза руске нафте, пореметити глобалне ланце снабдевања, довести до виших цена и учинити живот онима који се баве трговином нафте неупоредиво компликованијим.

Ове недеље, ФТ је поново подигао узбуну због санкција. Али, то више није општа брига о ланцима снабдевања, ценама нафте и проблемима компанија које тргују нафтом, поштујући горње ограничење цена руске нафте.

Сада је то много више забринутост компанија које се придржавају ограничења цена руске нафте зато што стварају губитке у пословању, док се руска флота у сенци повећава.

Шта су заборавили западни креатори антируских санкција

Ако је протекла година требало да научи нечему оне који смишљају санкције против Русије, онда је то лекција да се све може заобићи. Додуше, могли су то да увиде још у случају Ирана или Венецуеле. Али, очигледно нису, па су прогласили санкције Москви, очекујући да ће се руска економија урушити за неколико месеци.

Уместо тога, извоз руске нафте сада бележи пораст, упркос ембаргу ЕУ и горњем лимиту цена за руску нафту. Ово ограничење је смислила Група седам (Г7), како би осигурала да "глобално тржиште остане добро снабдевено". Г7 је овај потез поздравила као несумњив успех, игноришући доказе о томе да се продаја руске нафте, упркос свему, наставља.

"Ако је циљ санкција да нека држава промени свој политику, тест успеха санкција био би да ли је дотична земља то заиста урадила", саопштио је шеф поморства и ваздухопловства у осигуравајућој организацији "Лојдс маркет асосиејшн", у писму кога цитира ФТ.

Изгледа да је постојала још једна ствар коју су западне владе заборавиле док су смишљале санкције против Русије. Оно што су заборавиле јесте чињеница да на Западу не постоје само осигуравачи и шпедитери.

Постоје и руске осигуравајуће компаније, које су спремне да обезбеде покриће за танкере. Постоје и индијски осигуравачи и кинески шпедитери, који радо послују са руским компанијама, о чему сведоче недавне вести око индијске бродарске компаније "Гетик".

"Гетик" је кажњен од "Лојдс регистера" због транспорта руске нафте, али само неколико дана касније индијски осигуравач је обезбедио неопходно покриће за бродове компаније.

Затим, ту је и "флота танкера у сенци" којима управљају мале, већином непознате компаније, које свакодневно превозе милионе барела руског горива преко океана. Од фебруара ове године, флота у сенци бројала је око 600 пловила, а трговци овај број називају "огромним".

Ко губи због антируских санкција

Много људи данас прича о томе како преко ноћи могу да се отарасе руске нафте. А то су исти они људи који тренутно разговарају о још једном пакету санкција, које би биле усмерене на земље које настављају да послују са Русијом.

Према "Блумберговом" извештају, дискусија је још у току и мало је вероватно да ће ЕУ одмах прећи на црну листу, односно на кажњавање трговинских партнера Русије, као што су Индија и Кина. Ипак, следећи пакет санкција могао си да укључи казне за компаније из ових земаља.

Док ЕУ расправља о додатним санкцијама, санкције Русији добиле су још једну проверу у реалности. Фински Центар за истраживање енергије и чистог ваздуха открио је да су руски приходи од нафте расту, након пада забележеног у прва два месеца ове године, да би се убрзо вратили на ниво од прошлог новембра, пре ембарга ЕУ и "ограничења цена" нафте.

То је разлог зашто осигуравачи настављају да критикују антируске санкције. Изгледа да кажњавање Русије има негативан ефекат и несразмерно штети осигуравачима и шпедитерима на Западу, као што се и очекивало.

Заправо, од почетка није постојао начин да санкције постигну циљ, барем не у свету који зависи од сирове нафте.

Као што је већ безброј пута доказано, нафта увек нађе начин да дође до потрошача, закључује "Оилпрајс". И док су ембарго и ограничење цена можда лишили Русију неких прихода од нафте, западни шпедитери и осигуравачи сигурно су изгубили неупоредиво више.

image