Бугари желе у Шенген, али прво морају да преузму руску луку и рафинерију нафте
Бугарска владајућа коалиција је предложила укидање концесије на црноморску луку у Бургасу, кроз коју "Лукоил" танкерима допрема нафту у нади да би то могло да убрза процес приступања те земље Шенгенском споразуму.
Специјализована лука за увоз нафте "Роснетс" у Бургасу налази се под контролом руског "Лукоила" од 2011. године, када је влада тадашњег премијера Бојка Борисова потписала уговор о концесији у трајању од 35 година. Поред тога, једина нафтна рафинерја у Бугарској "Нефточим Бургас" такође се налази у власништву "Лукоила".
Ипак, владајуће партије у Бугарској - Настављамо са променама (ПП), Демократска Бугарска (ДБ) и ГЕРБ - најавиле су да планирају да раскину тај споразум, преноси "Еурактив".
Колидер партије Настављамо са променама Кирил Петков рекао је да би "сва кључна инфраструктура у Бугарској требало да буде под државном контролом, поготово ако је близу граница".
"Наш стратешки циљ је да постанемо чланица Шенгена, а ово би био велики корак у том правцу. Овај корак је такође у складу са прописима ЕУ у вези са санкцијама. Зато, ми јасно кажемо да је Шенген бугарски национални циљ и да ни једна кључна инсталација у Бугарској неће бити предата без разлога", рекао је Петков.
Предлог је подржао и некадашњи премијер и лидер ГЕРБ-а Бојко Борисов, као и лидер турске мањинске партије ДПС Мустафа Карадањи, што значи да у Парламенту постоји већина за њено усвајање, наводи "Еурактив".
Бугарски председник Румен Радев критиковао је предлог владе, тврдећи да он задовољава само "корпоративне апетите". Он је рекао да је у питању још једна "збрзана и лоша идеја политичких лидера".
"Надам се да су спровели студију ризика шта се налази иза те луке, зато што постоји велика логистичка база која припада 'Лукоилу'. Како ће та лука функционисати без ње, како ће се транспортовати и прерађивати нафта и како ће то утицати на цене горива?", упитао је председник.
Након што је Европска унија увела санкције на руску нафту крајем прошле године, техничка влада коју је поставио Радев донела је одлуку којом се потврђује уговор о концесији, који траје до 2046. године.
Ипак, бугарски парламент је у фебруару донео одлуку којом се од државе захтева да преузме луку "Роснетс", али није дефинисао рок у коме то треба да буде спроведено.
Након раскида уговора о концесији, "Лукоил" ће наставити да послује у луци, али ће плаћати накнаде, док ће држава поново преузети потпуну контролу над кључном поморском инфраструктуром.
Ово би омогућило влади да отвори луку за увоз и друге робе, а не само оне коју је наручила руска компанија.
Некадашњи министар транспорта Христо Алексијев упозорио је да би таква одлука бугарске владе могла да доведе до нафтне кризе у тој земљи.
"То ће имати негативне ефекте на економију и инфлацију", рекао је он.