Велики брендови као што су "Лидл", "Кока-кола" и "Л'Ореал" морају да престану да се оглашавају у "проруским медијима" на Балкану, поручили су посланици Европског парламента компанијама у писму у које је "Политико" имао увид.
Чак 15 светских брендова би требало да "ригорозно преиспита своје рекламне политике како би осигурали да не финансирају, чак и ненамерно, медијске куће познате по ширењу штетних дезинформација", наводи се у писму које су бугарски конзервативац Андреј Ковачев и још 15 других посланика послали фирмама.
На удару критика нашле су се компаније: "Лидл", "Делезе", "Проктор енд Гембл", "Кока-кола", А1, "Јетел", "Фереро", "Хајнекен", "Марс", "Монделез", "Л'Ореал", ГСК, "Бош", "Самсунг" и "Амазон".
Ковачев је за "Политико" рекао да "антидемократски наративи злонамерних снага представљају озбиљну претњу демократији", посебно "у овој кључној изборној години".
Званичници ЕУ и "стручњаци за дезинформације" упозоравају на растућу плиму лажних вести на интернету и покушаје страних земаља да утичу на гласање уочи европских избора.
"Многе медијске организације које промовишу проруске дезинформације често користе рекламе које купују реномиране компаније како би ојачале свој кредибилитет", рекао је Ковачев, додајући да ови брендови нису увек свесни да би на тај начин могли да "подрже проруске пропагандне канале".
Балканска иницијатива за слободне медије - невладина организација са седиштем у Бриселу која стоји иза овог писма - тврдила је 2023. да глобални брендови, преко агенција и маркетиншких фирми, троше стотине милиона евра на српске и бугарске медије који шире владину пропаганду и проруски наратив о Специјалној војној операцији.
НВО је издвојио "две најпопуларније станице у Србији" - ТВ Пинк и ТВ Хепи да наводно шире проруске ставове, док се истовремено у великој мери ослањају на приходе од оглашавања међународних компанија.
"Оглашивачи сами не постављају огласе на интернет, технолошке компаније то раде уместо њих. Нажалост, ово доводи до поремећаја информација", објаснила је Клер Ејткен, извршна директорка непрофитне организације са седиштем у САД "Провери моје огласе" (Check My Ads) која је помогла у изради извештаја.
"У овом тренутку, оглашивачи би требало да редовно проверавају своје огласе због овог проблема. И пошто је финансирање пропаганде и мржње лоше за све нас, сви морамо да захтевамо транспарентнији систем оглашавања", рекла је она.
Не ради се само о новцу, наводи се у писму посланика. Репутација и моћ ових брендова "ненамерно даје тим медијима легитимитет, погоршавајући пролиферацију и утицај дезинформација".
Посланици Европског парламента траже од компанија да се ставе на страну "истине и интегритета тако што ће пажљиво прерасподелити буџет за оглашавање даље од платформи које угрожавају ове основне вредности".
Портпарол ГСК је за "Политико" рекао да се компанија не оглашава на Балкану, док су из "Лидла" поручили да су од средине 2023. "значајно смањили" оглашавање на "спорним" телевизијама, а да у Бугарској немају уговоре са било којим "проруским медијима".