Милијарде отишле низ воду: Муке британске морнарице са носачима авиона

Краљевска морнарица Велике Британије није способна да брани своје носаче авиона или управља њима, наводи амерички "Нешенел интерест" и подсећа на бројне проблеме у одржавању и ангажовању "Краљице Елизабете" и "Принца од Велса" који су се готово на смену кварили

Оперативни изазови одржавања и ангажовања носача авиона највидљивији су када су у питању два носача авиона Краљевске морнарице Велике Британије, "Краљица Елизабета" и "Принц од Велса", пише "Нешенел интерест". 

Оба брода су наишла на механичке проблеме као што су проблеми са пропелером и кварови система, што је довело до пропуштених вежби НАТО-а и оперативних застоја.

Посебно је проблематична била "Краљица Елизабета", брод вредан 3,7 милијарди долара, која је у кратком временском периоду доживео и пожар и проблем са пропелером. Овакви инциденти подсећају на сложеност и високе трошкове повезане са операцијама у којима се користе носачи авиона, али доводе у сумњу и тренутну способност британске Краљевске морнарице да ефикасно управља овим софистицираним бродовима, констатује се у тексту.

Подсећа се да ниједан део изградње и управљања носачем авиона није једноставан, као и да мало држава то може да изведе.

"Погледајте само руског 'Адмирала Кузњецова', који је неколико година заглављен на поправци, неспособан да плови. Или узмите у обзир Британце, некада владаре океана, чији су носачи авиона у више наврата морали да прескоче НАТО вежбе", описује се у тексту америчког медија.

"Адмирал Кузњецов", који јесте на ремонту већ неколико година, требало би да се ове године врати у састав руске флоте, али оно што се не наводи у тексту америчког медија јесте да је руски брод, четврти највећи носач авиона на свету, поринут 1985. године. Док је "Принц од Велса" на пример, у употребу пуштен 2019. и према подацима британског Министарства одбране из 2022. године више је времена провео на поправкама него на мору.

Са таквом статистиком не може да се похвали времешни руски брод којем се својевремено, 2017. године, док је пролазио кроз Ламанш подсмевао тадашњи британски министар одбране. Назив "брод срама" који му је наводно тада дао, сада би уредно могао да стоји уз "понос" британске морнарице, бродове неколико деценија млађе од "Кузњецова". 

Што се може закључити и из текста америчког медија у којем се набрајају њихови пехови. 

У фебруару је Асошијетед прес известио да "британски носач авиона који је био предодређен да води највеће вежбе НАТО-а од Хладног рата неће испловити... након што је током завршних провера откривен проблем са пропелером".

Наиме, "Краљица Елизабета" требало је да се придружи вежбама код арктичке обале Норвешке, али уместо овог брода, појавиће се "Принц од Велса". У августу 2022, такође се десио проблем са пропелером, али овог пута је ситуација била обрнута.

Тада је "Принц од Велса" био на путу да учествује у војним вежбама са Сједињеним Америчким Државама и Канадом када је откривено да има проблем са пропелером. Носач је морао бити одвучен све до острва Вајт и наравно није могао да учествује у вежбама на које је послата "Краљица Елизабета".

Како је сада "Краљица Елизабета" недоступна због истог проблема, "Принц од Велса" ће предводити вежбу "Стедифаст дифендер" са групом носача од осам бродова из Велике Британије, САД, Шпаније и Данске.

Упркос изузетно високој цени од око 3,7 милијарди долара, "Краљица Елизабета" се показала као посебно проблематични брод. Пре него што је пропустила вежбе НАТО-а због проблема са пропелером, на носачу је избио пожар док је пристајао на поправку на језеру Лох Лонг у Шкотској. Како је саопштила Краљевска морнарица, пожар је био мањи и није било повређених.

Проблем са пропелером "Краљице Елизабете" био је "други неуспех Краљевске морнарице за мање од три недеље", како је навео АП, након судара два ратна брода у луци у Бахреину, који је узроковао штету на бродовима, али без повређених.

Осим непосредних проблема са одржавањем, чини се да Краљевска морнарица није способна да брани своја два носача авиона или управља њима, закључује се у тексту.