Санкције на руски дизел изазваће нове турбуленције на тржишту
Ступање на снагу санкција на руску нафту која се увози поморским путем, чија примена ће почети 5. фебруара, могло би да буде варница која ће изазвати нова превирања на глобалном тржишту.
Залихе дизела већ су ограничене, а његове цене на пумпама у бројним земљама много су изнад бензина, пише "Фајненшел тајмс".
Европске земље су међу највећим светским потрошачима дизела у односу на друга моторна горива, а Русија је била главни извор снабдевања европског тржишта деценијама уназад.
Ако се мањак руског извоза поклопи са већим потражњом Кине, која се отвара након година строгих ограничења уведених због ковида 19, то ће додатно смањити залихе доступне на тржишту, довести до раста цена и обновити инфлаторни притисак, рекао је аналитичар Евроазијске групе за ФТ.
Тржиште нафте последњих недеља је турбулентно. Цена сировог "брента" почетком године пала је са 85 долара по барелу на нешто изнад 77 долара, а слично се кретала и цена дизела. Међутим, крајем прошле недеље цене су поново скочиле и то на 87 долара по барелу.
Консултант у "Ристаду", Хорхе Леон каже да тржиште може да буде узбуркано, али је уверен да ће санцкије на руску нафту угрозити руску економију и да неће сувише агресивно утицати на економију западних земаља.
"Европски купци правили су последњих месеци залихе руске нафте, тако да имамо разумно добру позицију за могући шок за систем", каже овај стручњак.
Руски извоз дизела и млазног горива у Европу порастао је за више од 25 одсто последња три месеца у односу на претходни квартал, а аналитичари указују да је попуњеност кључних европских складишта дизела на највишем нивоу од октобра 2021. године.
Стручњак за рафинисане производе из "Аргуса" Бенедикт Џорџ није претерано оптимистичан у погледу ефиканости нових ЕУ рестрикција: он сматра да ће цена нафте порасти након ступања на снагу санкција и указује да увоз нафте из не-руских извора подразумева надметање са другим купцима који су физички ближе извору, као што је Латинска Америка ближа произвођачима америчког дизела, а Сингапур индијским.
Европа ће у настојању да замени руске испоруке, морати да се ослони на велике рафинерије из Индије и са Блиског Истока, као и на испоруке из Кине. Случај Литваније, из суседства Русије, која купује нафту која долази из кинеских лука показује колико далеко су спремни да иду по своје гориво.
Поједини стручњаци верују и да ће купци из Азије, који су већ добили од Москве попуст на сирову нафту, по сличној схеми затражити ниже цене и за ону рафинисану, тачније да ће тражити још већи попуст на њу што би могло да наведе Русију да смањи обим производње.
Ако испоруке руског дизела превише брзо опадну, Кина би могла да ограничи извоз како би заштитила економију од удара и повуче значајне количине нафте са тржишта с којег се Европљани надају да ће заменити руске испоруке.