Економија

Кинески бродоградитељи зарађују на очају енергетски нестабилне Европе

Велики скок наруџбина за носаче течног природног гаса (ЛНГ) натерао је кинеске компаније да даноноћно производе бродове
Кинески бродоградитељи зарађују на очају енергетски нестабилне Европе© Tanjug/AP Photo, File

Кинески бродоградитељи чији је удео на глобалном тржишту око 50 одсто, због повећање тражње у Европи без прекида граде неопходне транспортере течног природног гаса, пише "Глобал тајмс".

Пошто је снабдевање гасом у Европи ограничено због оштећења гасовода Северни ток, као и због текућег сукоба између Русије и Украјине, поруџбине за бродове који преносе ово гориво забележиле су двоцифрени раст, а примају се и за по неколико година унапред.

Бродоградилиште у Шангају које користи свих 100 одсто свог пристаништа "букирано" је тако до 2026. године, а тренутно ради на чак 18 великих бродова.

А колико су бродови тражени показује и податак да је Кинеска државна бродоградилишна корпорација до 12.октобра примила чак 139 наруџбина.

Европа је постала трећи највећи светски потрошач природног течног гаса, и са продубљењем енергетске кризе међу трговцима енергентима влада права јагма за овим носачима.

"Земље у Европи и Азији су главна тржишта за кинеске бродоградитеље због њихових високих стандарда, а сукоб Русије и Украјине је интензивирао тај тренд", рекао је за ”Глобал тајмс” Чен Дакси, потпредседник Друштва за инжењеринг бродоградње у Џеђангу.

Кинески сектор бродоградње је водећи у свету, углавном због своје напредне технологије и производних капацитета.

"За изградњу носача природног течног гаса, обично су потребне око две године. Комплетан ланац снабдевања и зреле производне линије омогућавају Кини да преузме више поруџбина и заврши их на време", рекао је експрерт.

И док очајна Европа гледа да приграби што више бродова и превезе што веће количине овог горива не би ли бар мало ублажила енергетску кризу, кинески бродоградитељи задовољно трљају руке и броје евре. Јер, Кина је по броју нових наруџбина на првом месту у свету, показали су подаци Кинеског удружења националне бродоградилишне индустрије.

Потражња за овим бродовима повећала је и тарифе за пловила која већ раде, па је тако дневна тарифа за брод од 174.000 кубних метара у атлантском региону скочила са 74.000 долара почетком августа на садашњих 397.000 долара.

image