Економија

Трпе губитке због одласка из Русије: Западне компаније изгубиле милијарде долара

Док санкције формално нису имале скоро никакав утицај на малопродају непрехрамбених производа, са изузетком луксузне робе, бројни брендови су одлуке о одласку с руског тржишта образлагали страхом од нарушеног имиџа
Трпе губитке због одласка из Русије: Западне компаније изгубиле милијарде долараwww.globallookpress.com © Maksim Konstantinov

Стране компаније које су се повукле из Русије или обуставиле пословање у тој земљи, а међу које не спадају оне прехрамбене, током прошле године остале су без око две милијарде долара профита, објавио је пословни лист "Комерсант", позивајући се на податке консултаната који су помогли појединим предузећима да напусте руско тржиште.

Губици компанија које су продале имовину и отишле из Русије износили су између 1,3 и 1,5 милијарди долара. Највећи губитници су, између осталих, шведски гигант намештаја ИКЕА, који је изгубио око 400 милиона долара, и бренд одеће Х&М, који је остао без око 363 милиона долара.

Шпански конгломерат "Индитекс", власник брендова као што су "Зара", "Бершка" и "Масимо Дути", забележио је губитак од око 300 милиона долара. Француски продавац спортске опреме "Декатхлон" претрпео је губитке од око 140 милиона долара, док су луксузни ланци италијански "Монклер" и француски "Хермес" заједно изгубили око 200 милиона долара.

Међу компанијама које су обуставиле рад у Русији, али још нису финализирале свој одлазак, губици су процењени на од 500 до 700 милиона долара. Јапански произвођач одеће "Уникло", по изворима "Комерсанта", очекују највећи губици , с обзиром на то да је компанија забележила раст продаје у Русији последњих година, достигавши приход од 26,9 милијарди рубаља (333 милиона долара) у 2021, што је повећање од 35 одсто у односу на 2020. годину.

Компаније које су прошле године напустиле Русију у великој мери су повезале своје одлуке са западним санкцијама.

Док санкције формално нису имале скоро никакав утицај на малопродају непрехрамбених производа, са изузетком луксузне робе, бројни брендови су одлуке о одласку с руског тржишта образлагали страхом од нарушеног имиџа или су се пак суочавали с потешкоћама у организовању пословања под финансијским ограничењима.

Стручњаци примећују да многи брендови који су отишли из РФ нису сматрали ту земљу приоритетом, будући да им је руско тржиште, по речима Дмитрија Водјаникова из консултантске фирме "Јаков & Партнерс", махом доносило тек од три до пет одсто глобалних прихода.

Укупно, према подацима Центра за стратешка истраживања (ЦСР), од октобра прошле године стране компаније свих врста које су ограничиле своје активности у Русији или најавиле повлачење изгубиле су од 200 до 240 милијарди долара.

Руски председник Владимир Путин изјавио је да су компаније које су напустиле тамошње тржиште оставиле за собом "добро наслеђе" и обећао да неће дозволити да њихова имовина и инфраструктура пропадну.

"Наше компаније, наши предузетници преузимају ова предузећа и настављају с радом. И то прилично успешно", рекао је Путин на састанку са Агенцијом за стратешке иницијативе у фебруару.

image