Русија има одговор на покушај Г7 да ограничи цену руске нафте
Русија има приступ довољном броју танкера да отпреми већину своје нафте ван домета земаља Г7, које покушавају да ограниче цену руске нафте почев од 5. децембра, рекли су агенцији Ројтерс извори из нафтне индустрије и један амерички званичник. До сада најамбициознији план да се ограниче приходи Москве суочава се са реалним препрекама.
Група 7, која окупља седам "најразвијенијих земаља света", прошлог месеца се сложила да ограничи продају руске нафте, али је та одлука прво наишла на незадовољство главних актера у глобалној нафтној индустрији, који су упозорили да би тај потез могао парализовати трговину нафтом широм света.
Како заобићи план Г7
Вишемесечни разговори између Сједињених Држава и компанија које се баве превозом, трговином и осигурањем танкера ублажили су, тврди Ројтерс, забринутост трговаца због њихове изложености санкцијама, али сада све стране схватају да Русија може заобићи план Г7.
"Садашње процене, које превиђају да ће 80 до 90 одсто руске нафте наставити да тече ван механизама ограничења нису неразумне", признао је званичник америчког Министарства финансија, који је желео да остане анониман.
"Као резултат тога, само између једног и два милиона барела дневно руске сирове нафте и рафинисаних производа могло би да буде обухваћено овом мером", изјавио је овај званичник.
То би могло представљати финансијске и техничке потешкоће за Русију, али би, такође, лишило читав свет за један до два одсто глобалне понуде, и то управо у тренутку када је инфлација у порасту и када свету прети глобална рецесија.
"САД су свесне да су неки бродови променили земље порекла и да су трговински субјекти премештени ван Г7 како би избегли овај план", додао је званичник. "Али Русија ће, у том случају, сносити веће трошкове зато што ће морати да обавља дужа путовања, а била би принуђена и на финансирање `испод стандарда`", тврди званичник.
Флота у сенци
Ветерани из индустрије и политике сада увиђају ограничења плана Г7, за који се у почетку чинило да ће погодити читаву руску трговину нафтом.
„Постоји довољно велика `флота у сенци` да настави са извозом руске сирове нафте након 5. децембра“, рекао је за Ројтерс Андреа Оливи, шеф у трговинској компанији "Трафигура". "Многа од ових пловила `у сенци` моћи ће да се самоосигурају, или ће бити осигурана код руских компанија", додао је он.
Банка "Џеј-Пи Морган" види утицај горње границе цена као "пригушен", при чему је Русија скоро у потпуности заобишла забрану, тако што је упослила кинеске, индијске и сопствене бродове. Због тога би руски извоз у децембру могао да буде смањен за само око 600.000 барела дневно у поређењу са септембром, додала је банка.
Трговање руском нафтом сели се у Азију
Норберт Ракер, шеф у швајцарској компанији за управљање имовином "Јулиус Бира", упозорава да су у питању не само бродови, него и услуге потребне за њихово одржавање и проток нафте. „Трговци који тргују руском нафтом више нису у Швајцарској, Женеви или Лондону, већ, све више, долазе са Блиског истока“, рекао је Ракер. "Ако погледате купце нафте, бродове и њихово осигурање, изгледа да се нафтом све више тргује у Азији."
„Ово ће довести до тога да се преусмере токови нафте. И то ће само отежати живот свима осталима. У ствари, то се већ и дешава“, рекао је Данијел Ен, сарадник у Међународном научном центру "Вудро Вилсон".
„Свакако, ово је мање штетно од потпуне забране увоза нафте морем", додао је Ен. "Заправо, пуцали су себи у ногу, а сада покушавају да ставе завој.“