Србији нафта из "Дружбе" за две године: Блокада за уцене из Хрватске
Србија повезивањем на "Дружбу" добија још један правац допремања нафте, сигурност снабдевања рафинерије "Панчево" и јефтинији транспорт.
Осим тога, наша земља више неће зависити од хрватског нафтовода "Јанаф" преко којег од 5. децембра 2022. не можемо да купујемо црно злато из Русије због санкција ЕУ.
Споразум о изградњи цевовода којим ће руска нафта из нафтовода "Дружба" стизати до српских потрошача, Србија и Мађарска требало би да потпишу у јуну.
То је најављено након прошлонедељног састанка министарке енергетике Дубравке Ђедовић и мађарског министра спољних послова Петера Сијарта у Будимпешти. Како је речено, Мол и "Транснафта" настављају преговоре о новим улагањима у пројекат.
Нафтовод ће се градити између Алђа у Мађарској и Новог Сада. Биће дугачак 128 километара, а изградња ће коштати око 100 милиона евра. Испорука руске нафте преко "Дружбе" не подлеже санкцијама ЕУ, јер је ембарго уведен на увоз црног злата морским путем. За изградњу може да се користи коридор гасовода од Србије до Мађарске, што ће смањити време реализације пројекта.
Процењује се да нафтовод може да буде завршен за годину и по до две. Инвеститор са српске стране је Јавно предузеће "Транснафта".
Стручњак за енергетику Милош Здравковић оцењује да изградња новог нафтовода између Србије и Мађарске обезбеђује још један извор и правац снабдевања и смањује уцењивачки потенцијал Хрватске.
"Што се тиче економичности, највише се постиже повезивањем на "Дружбу" јер до Мађарске је најкраћа траса. Трошкови транспорта ће бити мањи, јер је нафта већ у нафтоводу, нема претакања са танкера на терминалу у Омишљу за "Јанаф". Сваки барел нафте који буде долазио преко "Дружбе" биће јефтинији. НИС транзит не би плаћао Хрватској, већ Србији, јер је то државни пројекат", објашњава Здравковић.
Он додаје да у будућности постоји могућност изградње новог нафтовода ка Румунији и луци Констанца, која би нам донела потпуну диверсификацију и били бисмо транзитна земља.