Економија

Спремите се: Од следеће године ће се путарина наплаћивати на још 3.200 километара

Возачи који робу превозе између Београда и Чачка, морају да издвоје 2.910 динара ако иду ауто-путем, па многи и даље јуре Ибарском магистралом, како би избегли тај трошак
Спремите се: Од следеће године ће се путарина наплаћивати на још 3.200 километара© Milan - stock.adobe.com

У жељи да теретњаке преусмере са магистралних саобраћајница на ауто-путеве, из Министарства саобраћаја припремају нови систем наплате путарине и на путевима нижег реда. Министар Горан Весић је недавно најавио да ће следеће године почети да се наплаћује путарина на државним путевима првог Б реда, за камионе теже од 7,5 тона. Он је рекао да ће се наплата обављати на фреквентним путевима само за тешке камионе и да ће се мерити и осовинско оптерећење у асфалту, како би се заштитили локални путеви.

Возачи који робу превозе између Београда и Чачка, морају да издвоје 2.910 динара ако иду ауто-путем, па многи и даље јуре Ибарском магистралом, како би избегли тај трошак. Надлежни очекују да ће, када наплата почне, возачи ипак бирати вожњу ауто-путем. Још се не зна колико ће возаче коштати вожња магистралама, јер ће висина путарине бити накнадно утврђена, али може се очекивати да се цене неће много разликовати, јер је циљ да се шоферима не исплати да возе магистралним саобраћајницама.

У ЈП "Путеви Србије" за РТ Балкан кажу да је предвиђено парцијално увођење система наплате путарине на путевима нижег реда, градским обилазницама и брзим саобраћајницама, а да су до сада рађене анализе које су обухватиле око 3.200 километара путева на којима је у блиској будућности потребно увести наплату путарине за возила четврте категорије. То ће се одвијати по деоницама, у складу са обимом саобраћаја возила четврте категорије на њима.

Како наводе, идејно решење система за наплату путарине на путевима нижег реда за тешка теретна возила осмишљено је у циљу повећања безбедности свих учесника у саобраћају, од возача моторних возила до локалног становништва, а очекује се да ће донети веће приходе "Путевима" и да ће смањити трошкове одржавања саобраћајница које теретњаци, који су неретко претоварени, уништавају.

"Први корак у реализацији овог пројекта био је спровођење 'Студије оправданости увођења наплате путарине на новим, будућим деоницама ауто-пута и на путевима нижег реда'. Студија је показала да је најоптималније техничко решење технологија кратких таласа( DSRC-MLFF технологија). Она је компатибилна са постојећим системом наплате путарине у Србији", наводе у "Путевима".

Ово решење подразумева наплату путарине за тешка теретна возила без заустављања, односно пролазак кроз наплатне станице без посаде, јер ће то бити портали на ауто-путу са пратећом опремом. 

У "Путевима" тврде да ће измена законске регулативе за имплементацију наведеног система бити минимална, али да ће ниски трошкови за возаче за набавку потребне опреме, јер већина возила четврте категорије већ поседује потребне ОБУ уређаје, као и да они нису скупи.

"Наредни кораци подразумевају пројектовање система, са пратећим софтверским повезивањем, набавку и инсталацију опреме, након чега би овај систем био у потпуности функционалан и спреман за употребу у Србији", кажу у јавном предузећу.

Напомињу да је поврат инвестиције испод годину дана, што са парцијалним увођењем практично значи да ће свака нова деоница под наплатом финансирати увођење система наплате на новој деоници и да нису потребни додатни извори финансирања.

Нижа цена путарине на ауто-путевима боље решење?

Надлежни желе камионе да склоне, пре свега са Ибарске магистрале и да их преусмере на ауто-пут "Милош Велики", а исто то планирају да ураде и на другим деоницама на коридорима. 

Председник Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић сматра да би корисније било да се спусти цена путарине на ауто-путу, уместо да се уводи наплата на магистралама.

"Не знам да ли је то легитимна намера. Ово је мера која би требало да мотивише превознике да, кад већ плаћају, да онда бирају ауто-пут. Ако неко жели да мотивише превознике да иду на пут који се плаћа, боље решење би било да снизи цене путарине на ауто-путу", напомиње Окановић.

Он каже да као правник не може да се не запита да ли ће увођење путарине заправо бити дискриминација.

"Да ли је дискриминација, ако се коришћење пута наплаћује само камионима, а не и аутобусима, аутомобилима и осталим возилима. Приликом регистрације већ се плаћа накнада која подразумева и одређени износ за употребу путева. Значи да би то био дупли трошак за превознике", указује Окановић.

Он напомиње да би наплата вожње на магистралама допринела поскупљењу трошкова превоза, што је ставка која даље може утицати на поскупљење роба и услуга. 

"Колико је мени познато, свака држава је у обавези, ако има ауто-путеве који су под наплатом, да паралелно обезбеди и мрежу путева на којој се не наплаћује путарина. Ако на једном путном правцу имате ауто-пут који се наплаћује, онда сте у обавези да имате и алтернативни пут, који наравно, није истог квалитета, и не пружа исти ниво услуга, али је замена и требало би да буде бесплатан", каже Окановић.

Један од главних аргумената за "уклањање" теретњака са магистрала је што уништавају саобраћајнице нижег реда. Председник комитета за безбедност саобраћаја указује да камиони не би смели да уништавају путеве, ако се поштују прописи.

"Камион може да уништава пут уколико је камион преоптерећен и уколико пут није изграђен у складу са стандардом да мора да трпи 11,5 тона осовинског оптерећења. Претоварен камион са Ибарске магистрале ће тако уништавати и ауто-пут, па ће бити потребна појачана контрола, да би се спречила појава колотрага, који на овим саобраћајницама могу бити још опаснији", објашњава саговорник РТ Балкан.

Наводи и да "Путеви Србије" имају овлашћење да контролишу тежину камиона, а да су казне од 300.000 динара до 2,5 милиона динара за оне који у камионима превозе већу количину робе од оне која је дозвољена.

image