Економија

Брза пруга и од Ниша до Скопља: Србија и Северна Македонија сутра склапају договор о изградњи

Министар саобраћаја је изјавио да је у току пројектовање деонице Ниш-Прешево, дуге 135 километара, а да ће македонски партнери пројектовати око 50 километара од границе до Скопља. Сутра потписивање Меморандума о изградњи брзе пруге
Брза пруга и од Ниша до Скопља: Србија и Северна Македонија сутра склапају договор о изградњи© FOTO TANJUG/ MGSI

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић најавио је да ће сутра са македонским колегом Благојем Бочварским потписати Меморандум о изградњи брзе пруге од Ниша до Скопља, за шта ће две земље заједнички затражити средства од ЕУ.

"Потписаћемо Меморандум са Северном Македонијом, и ја сам посебно поносан на то", рекао је Весић.

Навео је за ТВ Прву да је у току пројектовање деонице Ниш-Прешево, дуге 135 километара, а да ће македонски партнери пројектовати око 50 километара од границе до Скопља.

Реконструкција пруге ка Бугарској у "прозорима"

Такође, истакао је да је један од његових приоритета откако је ступио на дужност министра реконструкција пруге Ниш - Димитровград, која је пре неколико дана коначно и почела да се ради, након чак пет година од потписаног уговора и гранта ЕУ.

Та пруга ће, појашњава, бити модернизована и електрифицирана, за брзине од 120 километара на сат. Како је то једина железничка веза Србије и Бугарске, радови на модернизацији у дужини од 86 километара, који су почели на деоници од Станичења до Пирота, изводе се у тзв. прозорима, што значи да неће бити комплетног затварања саобраћаја, већ ће се на 36 сати смењивати радови и саобраћај на прузи.

"Тако смо договорили са бугарским железницама и зато ће радови трајати 1.276 дана. Ради се у ’прозорима’, јер је немогуће зауставити саобраћај, зато што је то једина железничка веза Бугарске са Европом", рекао је Весић.

Подсетио је да су увелико у току радови на брзој прузи Нови Сад-Суботица, у дужини од 108 километара, који ће бити завршени до краја наредне године, па ће у марту или априлу 2025, након тестирања, возови између Београда и Суботице возити за свега сат и 10 минута. Такође, уговор о изградњи брзе пруге Београда-Ниш потписан је у фебруару. Вредност тог пројекта је 2,7 милијарди евра, од чега је 610 милиона грант ЕУ.

Весић је најавио да већ следеће године, почиње обнова, односно изградња брзе пруге Београд-Ниш и да ће се и тај посао радити у "прозорима", јер је немогуће зауставити саобраћај на међународној прузи.

Додао је да је у току и обнова 23 километра пруге од Ниша до Брестовца, а да ће ускоро бити расписан и тендер за железничку обилазницу око Ниша. Навео је и да се са бугарском владом преговара да се изгради нова траса пруге Ниш - државна граница са Бугарском.

"Они раде брзу пругу од Софије до границе са Србијом, за брзине од 160 километара на сат. Турска гради брзу пругу од Истанбула до границе са Бугарском. Када пројектујемо и изградимо наш део, од Ниша до границе, остаје да Бугарска споји Софију и границу са Турском, па ће се једног дана стизати од Ниша до Истанбула брзом пругом. Цео Западни Балкан биће повезан мрежом брзих пруга", напоменуо је Весић.

Додао је да су се људи у Србији одвикли од коришћења железнице, што се полако мења са брзом пругом Београд – Нови Сад, будући да данас највећи број људи који путује између ова два града, путује – "Соколом".

Истакао је да је изградња и обнова пруга један од приоритета Владе Србије и председника Александра Вучића, али и ЕУ која до 2030. планира да удвостручи број километара нових пруга.

Напоменуо је и да је последња пруга која је изграђена у нашој земљи, до 2012. била пруга Београд- Бар далеке 1976. године.

"До 2012. није изграђена ниједна. Од 2012. до 2022. изграђено је 108 километара нових пруга. Од 2001. до 2012. обновљен је био тек 31,5 километар, а од 2012. до данас реконструисано је чак 807 километара пруга", указао је министар Весић и додао да је посебно важна и обнова регионалних пруга, на чему ће се радити у наредном периоду.

image