Свет

Српска деоница брзе пруге прва у Европи са новим системом бежичне комуникације

Модернизација ове железничке линије је водећи пројекат мађарско-кинеске сарадње, шеф мађарске дипломатије Петер Сијарто
Српска деоница брзе пруге прва у Европи са новим системом бежичне комуникације© M.M./ATAImages

Дилеме које су у последње време биле присутне када је реч о наставку градње брзе пруге између мађарске и српске престонице отклоњене су након разговора чланова државне делегације из Будимпеште с кинеским партнерима.

Шеф мађарске дипломатије Петер Сијарто је, по завршетку разговора са својим кинеским колегом Ванг Јијем, изразио оптимизам у погледу наставка реконструкције и планова за завршетак брзе пруге Будимпешта - Београд, пише "Политика".

Модернизација ове железничке линије је, како је рекао, водећи пројекат мађарско-кинеске сарадње.

Завршетком тог посла Мађарска ће постати водећа земља, када је реч о транспорту робе из грчких лука у Европу, очекује Сијарто и додаје да ће модернизација пруге бити завршена до 2025. Он притом није прецизирао да ли ће то бити почетком или крајем године.

Та тема нашла се на дневном реду мађарско-кинеских разговора у Пекингу, где ових дана борави делегација из Будимпеште, предвођена премијером Виктором Орбаном.

Угледни мађарски економски портал "Светска економија" пише да извођачи радова на реконструкцији пруге на српској страни "у принципу испуњавају мађарске железничке прописе", али да "нису добили сертификат за рад на мађарским пругама".

Према писању "Светске економије", нејасно је и каква ће очекивања будући домаћи мађарски оператер МАВ имати од возова који саобраћају домаћим колосецима, а нема ни вести да МАВ жели да распише тендер за јавну набавку за возове намењене овој прузи. Ипак, очекује се да те недоумице буду решене после најновијих разговора у Пекингу.

Такође се наводи да ће на мађарској деоници пруге возови моћи да се крећу максималном брзином од 160, уместо планираних 200 километара на час и да ће брзи воз саобраћати између две престонице без преседања путника.

Подсећа се и да је српска деоница прва у Европи опремљена системом бежичне комуникације.

Више од 54 одсто уређаја и решења за линију између Београда и Новог Сада направљено је у Кини, наводи портал.

Указује се и на важност наставка градње ове пруге до Грчке, односно на успостављање директне железничке везе земаља нашег региона с луком Пиреј, а преко ње и са азијским тржиштем.

Кинески "Глобал тајмс" извештава о овој прузи као о успешној причи и наводи да је на њеној брзој деоници између Београда и Новог Сада до сада путовало 2,93 милиона људи, додајући да она успешно функционише већ годину дана.

Лист ову инвестицију назива једном од водећих у међународној сарадњи "Један појас, један пут", коју је покренула Кина.

Возови између Београда и Новог Сада саобраћају брзином од 200 километара на сат, захваљујући чему је време путовања између два града смањено с претходних 90 на 30 минута, пише лист и подсећа да је ово прва брза пруга у Србији.

"Глобал тајмс" износи жалбе путника да је воз који је кретао из Будимпеште у 19 часова у Београд стизао сутрадан у 8.30, иако је за путовање аутомобилом потребно од пет до шест часова.

Иначе, у Пекингу је потписано неколико међудржавних споразума о сарадњи Мађарске и Кине у више области, а највише пажње посвећено је јачању економских веза.

Мађарска економија би се, према речима шефа њене дипломатије, знатно теже изборила да остане на путу раста без кинеских инвестиција.

Очекује се да ће Мађарска удвостручити прошлогодишњи рекорд инвестиција од 6,5 милијарди евра, при чему велики део долази од кинеских компанија.

"Мађарска, тачка сусрета западних и источних инвестиција, има производне погоне три највећа немачка произвођача аутомобила, а ускоро и пет од 10 највећих произвођача батерија на свету. Те инвестиције обезбеђују економски раст и спречавају масовни губитак радних места", рекао је Сијарто.

Он је упозорио на негативне последице прекида економских веза између Европе и Кине.

Подсетио је да су везе с Русијом, једна по једна, раскидане у протеклих 18 месеци, упркос чињеници да су биле "темељ економског раста". Европска економија, према речима Сијарта, не би била конкурентна без сарадње са Кином, а прекид тих веза био би "трагичан и противан интересима Мађарске".

Он је свом кинеском колеги обећао да ће Мађарска одбацити и опструирати све "неразумне предлоге који би ограничили или прекинули кинеско-европску сарадњу".

image