Економија

Србија у рикверцу са алтернативним горивом: На путевима све мање аутомобила на гас

Србија је имала око пола милиона возила регистрованих на гас пре 15 година, а данас их има нешто више од 135.000.
Србија у рикверцу са алтернативним горивом:  На путевима све мање аутомобила на гас© FOTO TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

У тренутку док еколошки прописи Европске уније налажу да се смањује емисија издувних гасова из аутомобила и да замене фосилна горива водоником, ауто-гасом или компримованим природним гасом, поставља се питање зашто се у Србији више не точе алтернативна горива, већ само бензин и дизел. Када се течни нафтни ауто-гас, појавио на нашем тржишту, његова цена је била упола тадашње цене горива управо да би се возачи приволели да промене навике и да не точе само дизел и бензин, већ и гориво које не загађује околину у тој мери.

Милан Лончар из Центра за моторна возила Ауто-мото савеза Србије (АМСС) каже да је у Србији од 2007. до 2009. године сваки пети аутомобил у Србији био на ТНГ. 

"Србија је била европско чудо у броју регистрованих возила на ТНГ, имали смо око пола милиона возила регистрованих на ово погонско гориво. Тада је цена тог енергента била јако повољна, свега 30 одсто од цене бензина, и физичка лица који користе аутомобил за свакодневне потребе уграђивала су инсталације за гас само због одласка на годишњи одмор, како би остварили уштеду на тој једној релацији", изјавио је Милан Лончар на панелу који је "Енергија Балкана" организовала у оквиру Гасног форума Југоисточне Европе 2023.

Он је навео да је ситуација данас потпуно другачија и да, према информацијама из Министарства унутрашњих послова о броју регистрованих возила на ТНГ у Србији, сада их има нешто више од 135.000.

"То је јако мало. Мислим да су ту разлику попунила возила са погоном на дизел, чији број расте", додао је Лончар.

Он подсећа да је плин значајно поскупео од 2007. године до данас. Десиле су се и промене у испитивању возила, 2013. године је та надлежност прешла у Агенцију за безбедност и дошли су до значајнијих провера, важност уверења се смањила са десет на пет година, па промене регулативе у смислу опреме која може да се користи и слично.

Немци хтели да врате субвенције држави

"Од МУП-а сам добио информације да регистрованих возила на бензин – компримовани природни гас има 14.328. Имам утисак да последњих неколико година све више енергије трошимо на причу да треба користити алтернативна горива, али, с друге стране, као да се ради на томе да се то не користи", рекао је Лончар.

Подсећа да је пре короне у Србији кренуо половни увоз возила на течни природни гас (ЛНГ) и оног тренутка када је завршена пандемија цена тог енергента је јако скочила.

"Немачка је дала озбиљну субвенцију свима који желе да замене свој возни парк и купе камионе са погоном на ЛНГ. Али, после када је гас поскупео корисници свих тих камиона желели су да држави врате тај новац који је она уложила и да се ослободе тих камиона, јер је цена ЛНГ-а прерасла цену дизела", објаснио је Лончар.

image