Економија

Повезивање са Дружбом: Влада Србије нафтовод ка Русији прогласила за пројекат од стратешког значаја

Влада је у четвртак усвојила Закључак којим се "Изградња нафтовода Мађарска–Република Србија" утврђује као пројекат од значаја за Републику Србију
Повезивање са Дружбом: Влада Србије нафтовод ка Русији прогласила за пројекат од стратешког значајаGetty © Janos Kummer

Србија је до прошле године највећи део нафте куповала из Русије, али је Европска унија увођењем санкција на увоз руске нафте морским путем у фебруару заврнула славину и нашој земљи, којој је тренутно једини правац снабдевања овим енергентом танкерима из Ирана и Казахстана, а затим Јадранским нафтоводом (ЈАНАФ) преко Хрватске.

Увелико се, међутим, праве планови за диверсификацију, па је Србија недавно са Мађарском потписала меморандум о изградњи нафтовода који ће бити повезан са руском "Дружбом"

Србија тиме добија још један правац допремања нафте, сигурност снабдевања рафинерије "Панчево" и јефтинији транспорт. Осим тога, наша земља више неће зависити од хрватског нафтовода "Јанаф" преко којег, због санкција ЕУ, од 5. децембра 2022. не можемо да купујемо црно злато из Русије.

Влада је у четвртак усвојила Закључак којим се "Изградња нафтовода Мађарска–Република Србија" утврђује као пројекат од стратешког значаја за Републику Србију. Пројекат је на списку приоритетних инвестиција као један од стратешких у области снабдевања нафтом.

"Србија се снабдева увозном сировом нафтом само из једног правца, преко Хрватске, нафтоводом 'Јанаф', а изградњом новог нафтовода ка Мађарској биће обезбеђено сигурније снабдевање домаће рафинерије, тиме и домаћег тржишта. Пројекат нафтовода обезбедиће потенцијално смањење укупних трошкова сирове нафте за крајњег корисника, имајући у виду директну повезаност цевоводима до изворишта, истовремено би били смањени трошкови транспорта и цена деривата нафте као финалног производа", навели су из Владе Србије.

Министарка рударства и енергетике Дубравка Ђедовић Хандановић најавила је раније да ће изградња почети 2025. године, а да ће нафтовод Србија - Мађарска бити изграђен до 2028. године.

Љубинко Савић из Удружења за енергетику Привредне коморе Србије каже за РТ Балкан да ће Закључак Владе Србије допринети убрзању реализације целог пројекта, у мери у којој други прописи то дозвољавају.

"То је нови пројекат који до сада није био у планским документима, ни у Просторном плану Србије и зато мора проћи неке неопходне процедуре које захтевају време", навео је он.

"Простор кроз који ће пролазити мора да има јавне увиде, да се реше имовинско-правни односи на парцелама преко којих ће пролазити. Из угла грађана је то дуг период, али једноставно не може брже. На овај начин ће се мобилизовати све службе да то раде ревносније, да не чекају последње рокове, а тиме је омогућено да се и гаранције за финансирање добијају по убрзаној процедури", објашњава Љубинко Савић.

Он истиче да је то могућност да добијемо приступ и руској нафти, јер Европа није увела санкције на овај енергент ако стиже нафтоводом, већ само морским путем.

"Претпостављам да би цена руске нафте требало да буде нижа, као раније када смо је доминантно увозили, јер смо је плаћали мање него на берзама у Медитерану. Транспорт нафтоводом је много сигурнији, безбеднији и бржи, од овог који тренутно имамо, јер највеће количине нафте сада до Хравтске долазе бродовима из Ирана, Либана и Казахстана", каже Љубинко Савић.

Нафтовод "Дружба" је најдужи на свету, протеже се на 4.000 километара између Русије и Немачке једним краком, док други иде ка Мађарској.

Министарка Ђедовић је у новембру изјавила да је овај пројекат у фази израде техничке документације и да је план да изградња овог нафтовода буде завршена до 2028. године. Њиме би требало да буде омогућен транспорт око четири милиона тона нафте.

Нафтовод ће се градити између Алђа у Мађарској и Новог Сада. Биће дугачак 128 километара, а најављено је да ће изградња коштати око 100 милиона евра. Испорука руске нафте преко "Дружбе" не подлеже санкцијама ЕУ, јер је ембарго уведен на увоз црног злата морским путем. За изградњу може да се користи коридор гасовода од Србије до Мађарске, што би, такође, требало да допринесе краћем времену реализације пројекта.

image