Економија

Санкције, какве санкције? Европа прошле године купила рекордну количину руске нафте

Индија има користи од увоза руске нафте по сниженим ценама усред европских санкција и продаје ту исту нафту тржиштима ЕУ по пуној цени након што је преради
Санкције, какве санкције? Европа прошле године купила рекордну количину руске нафтеwww.globallookpress.com © Hendrik Schmidt/dpa

Увоз рафинисане нафте у ЕУ из Индије порастао је на рекордне нивое 2023. године, док се увоз руске сирове нафте у Њу Делхи више него удвостручио на годишњем нивоу.

То значи да су потрошачи у Европи вероватно добили огромне количине бензина, дизела, керозина и других нафтних производа који потичу из Русије преко Индије прошле године, упркос санкцијама уведеним Русији.

Индија је прошле године постала водећи светски увозник руске сирове нафте, према тржишним подацима компаније "Кплер" које је анализирао "Индепендент", увозећи у просеку 1,75 милиона барела дневно што је повећање од 140 одсто у односу на 2022.

Истовремено, увоз рафинираних производа у Европску унију из Индије порастао је за 115 одсто, са 111.000 барела дневно у 2022. на 231.800 барела дневно у 2023. години, што је највише у последњих седам година које је анализирао "Кплер" и највероватније највиши икада.

"То је двосмерна улица - Индија је била у могућности да купи јефтину нафту за своје рафинерије, затим је успела да преради ту нафту и прода рафинисане производе по пуној цени, и на тржиште (Европу) које је спремно да плати за њих јер очајнички треба да надокнади губитак санкционисане руске нафте", рекао је за "Индепендент" аналитичар "Кплера" Мет Смит.

Приходи од нафте су ослонац руске економије, због чега су европске земље, Г7 и Аустралија увеле санкције на нафту и деривате Москви и покушале да ограниче цене од 60 долара по барелу.

Чињеница да барели нафте пореклом из Русије још увек улазе у Европу преко трећег тржишта наглашава колико тај план није успео.

Компаније за праћење трговине нафтом кажу да је немогуће разликовати који рафинисани производи потичу од руских материјала након што су прерађени у другој земљи. Али праћење увоза сирове нафте и извозних одредишта рафинисаних производа из одређених објеката може да пружи неку идеју.

Један такав пример је рафинерија "Џамнагар" на западној обали Индије, која је водећа дестинација за руску нафту која стиже у Индију, према "Кплеру".

Сирова руска нафта чинила је 34 одсто увоза рафинерије (400.000 барела дневно), док је 770.000 барела дневно стизало из других земаља. А од извоза рафинерије 2023. године, око 30 одсто је ишло у Европу.

"Немогуће је извући руску нафту или производе направљене од руског материјала са глобалног тржишта. Русија је такође толико битан играч да је немогуће у потпуности да искоренити руску понуду са глобалног тржишта јер би то изазвало скок цена", објаснио је Смит.

Око 20 од 27 земаља ЕУ увезло је рафинисане производе из Индије прошле године, при чему је Холандија чинила 24 одсто укупног обима. Следе Француска са 23 одсто, Румунија са 12 одсто и Италија и Шпанија са по 11 одсто. Индија је такође извозила рафинисане производе попут бензина, млазног горива и дизела у Немачку и Белгију са по 7 одсто.

image