Економија

Корак ближе повезивању на "Дружбу": Влада тражи процену утицаја на животну средину

Изградњом нафтовода ка Мађарској, наша земља више неће зависити од хрватског нафтовода "Јанаф" преко којег, због санкција Европске уније, од 5. децембра 2022. не можемо да купујемо нафту из Русије
Корак ближе повезивању на "Дружбу": Влада тражи процену утицаја на животну срединуwww.globallookpress.com © Attila Volgyi

Изградња нафтовода ка Мађарској, која би требало Србији да омогући још један извор снабдевања овим енергентом из Русије и повезивање на "Дружбу" све је извеснија.

Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре донело је Одлуку о изради Стратешке процене утицаја Просторног плана подручја посебне намене инфраструктурног коридора нафтовода од границе Мађарске до Новог Сад са елементима детаљне регулације на животну средину, а рок за израду је 12 месеци, објављено је у Службеном гласнику.

Како је наведено, значај Просторног плана за заштиту животне средине и одрживи развој произлази из потребе да се животна средина и природне вредности заштите и обезбеди одрживи развој на подручју Просторног плана.

Стратешка процена се ради за подручје Просторног плана, а оквирна граница Просторног плана обухвата делове територија града Новог Сада и општина Каћ, Жабаљ, Бечеј, Ада, Сента и Кањижа.

Изградњом нафтовода ка Мађарској, наша земља више неће зависити од хрватског нафтовода "Јанаф" преко којег, због санкција Европске уније, од 5. децембра 2022. не можемо да купујемо црно злато из Русије.

Влада Србије је, иначе, почетком децембра усвојила Закључак којим се "Изградња нафтовода Мађарска–Република Србија" утврђује као пројекат од стратешког значаја за Републику Србију. Пројекат је на списку приоритетних инвестиција као један од стратешких у области снабдевања нафтом.

"Србија се снабдева увозном сировом нафтом само из једног правца, преко Хрватске, нафтоводом 'Јанаф', а изградњом новог нафтовода ка Мађарској биће обезбеђено сигурније снабдевање домаће рафинерије, тиме и домаћег тржишта. Пројекат нафтовода обезбедиће потенцијално смањење укупних трошкова сирове нафте за крајњег корисника, имајући у виду директну повезаност цевоводима до изворишта, истовремено би били смањени трошкови транспорта и цена деривата нафте као финалног производа", навели су из Владе Србије.

Нафтовод "Дружба" је најдужи на свету, протеже се на 4.000 километара између Русије и Немачке једним краком, док други иде ка Мађарској.

Министарка Ђедовић је у новембру прошле године изјавила да је овај пројекат у фази израде техничке документације и да је план да изградња овог нафтовода буде завршена до 2028. године. Њиме би требало да буде омогућен транспорт око четири милиона тона нафте.

Нафтовод ће се градити између Алђа у Мађарској и Новог Сада. Биће дугачак 128 километара, а најављено је да ће изградња коштати око 100 милиона евра. Испорука руске нафте преко "Дружбе" не подлеже санкцијама ЕУ, јер је ембарго уведен на увоз црног злата морским путем. За изградњу може да се користи коридор гасовода од Србије до Мађарске, што би, такође, требало да допринесе краћем времену реализације пројекта.

image