Да ли је крај покрету "боди позитивити": Мршава тела су поново стандард лепоте због Оземпика
Оземпику су посвећене песме и комични скечеви и чињеница је да преузима Холивуд и осваја поп културу. Како су Опра Винфри, Кели Кларксон, Илон Маск и друге познате личности признале да су користиле лекове за мршављење, поставља се питање - ко до сада није чуо за "магичну" инјекцију?
Растућа популарност Оземпика је подржана снажним повратком Y2K културе, тренда који отелотворује носталгију миленијумске моде, поп културе и музике и, наравно, икона попут Парис Хилтон, Бритни Спирс, Кристине Агилере и Кејт Мос. Са фармеркама на куковима и пирсингом на пупку, оживљавање Y2K вратило је опсесију екстремне мршавости која је дефинисала еру "хероинског шика".
Оземпик и Y2K
Оземпик је имао својих пет минута славе током Берлинске недеље моде када је бренд Namilia "послао" манекенку на писту у мајици са натписом I love Ozempic. Провокативна мајица без рукава изазвала је реакције корисника друштвених мрежа и штампе, а неки су тај потез оценили као "токсичан и површан".
Након дигиталне реакције модни бренд је објавио да мајица никада није била намењена да се продаје, већ као "ироничан слоган који 'коментарише' притиске славе, културу славних и нереалне идеале".
"Хероин шик" се вратио
Кан, немачко-турски модел која се појавила на ревији поменутог бренда истиче да разуме бес који се јавио на мрежама. Она верује да порука мајице није била да слави Оземпик, већ да критикује како се у моду враћа "хероин шик" - естетика која се повезује са мршавим и бледим моделима. Прилично проблематичан израз "хероин шик" сковао је фотограф Давид Сорентиж, чије су фотографије помогле популаризацији изгледа бледе коже, тамних подочњака и веома мршаве фигуре.
За Кан, "хероин шик" је још један израз који "прави" трендове тела. "Сваких неколико година постоји нови тренд. 'Хероин шик' дефинитивно има велики повратак у индустрију. Раније је то био "боди позитивити", али од скора, све мање видимо моделе са облинама на пистама", каже она, а пише Дојче веле.
Збогом "боди позитивити"
Као један од ретких модела са облинама у индустрији, манекенка примећује повратак "XS" величине. Истиче да се поново траже високи, мршави модели.
"Често би ми потврдили ангажман, а затим га отказали након провере са стилистима због моје величине, као што се десило са једном престижном модном кућом", рекла је Кан. Најновији извештај Вог Бизниса потврђује ова запажања: У сезони јесен/зима 2024. мање од 1 одсто модела на ревијама у Њујорку, Лондону, Милану и Паризу било је "плус-сајз".
Мршави никада нису изашли из моде
"Друштво је увек осуђивало тежину. То је морално питање од касног 19. века. Ако имате вишак килограма, сматрате се лењим, глупим, необразованим, морално корумпираним или незаинтересованим", каже професорка социологије Вила Браславски. Она страхује да би овом нормализацијом лекови за мршављење попут Оземпика могли да интензивирају срамоћење тела.
"За жене, перцепција о томе шта је 'права' тежина увек је била ограниченија него за мушкарце. Одувек се о женама судило пре свега на основу њиховог изгледа. Превише мршава, превише дебела, превише мишићава, превише лепа или недовољно лепа - стално се ритикују жене", додаје.
Међутим, критике, повратак "хероин шика" и популарност Оземпика не спречавају Кан да носи своју Y2K одећу, како на писти, тако и на улицама. И даље постоје брендови за које позитивна слика тела није само тренд:
"Да славе Оземпик не би 'слали' моделе са облинама на писту. А ја нисам једина", објашњава.
Дакле, да ли Оземпик подстакнут Y2K културом значи крај позитивности тела? Канов одговор је јасан: "Не, ни за милион година".
Како је лек за дијебетес постао тако популаран
Оземпик је уведен 2017. године као инјекциони лек за дијабетес. Његов активни састојак је семаглутид, а лек је постао виралан на друштвеним мрежама пре две године након што су инфлуенсери почели да деле своја искуства необично брзог губитка тежине. Данас хештег Оземпик има милионе прегледа на ТикТок и Инстаграму.
У неком тренутку, лек су почели да користе не само људи који се боре са гојазношћу или дијабетесом, већ и они који су једноставно желели да смршају за лето. Постао је толико популаран да је честа његова несташица што је посебно тешко за пацијенте са дијабетесом којима је потребан.