Магазин

Да ли нас ТикТок чини горим или бољим и зашто Американци сматрају да им угрожава безбедност

Уколико се друштвена мрежа ТикТок не одвоји од своје матичне компаније са седиштем у Кини, и постане потпуно америчка компанија са седиштем у САД, постоји могућност да ће Влада САД забранити ову мрежу у својој земљи. Биће забрањене пословне трансакције са ТикТоком, пре свега у продавницама апликација за Епл и Андроид уређаје.
Да ли нас ТикТок чини горим или бољим и зашто Американци сматрају да им угрожава безбедностGetty © Dan Kitwood

Влада САД изразила је да жели да забрани ТикТок, јер законодавци желе да приморају ову друштвену мрежу да се одрекне свогудела и постане потпуно америчка компанија са седиштем у САД. Уколико не дође до овога (кинеска влада је најавила да ће се супроставити), забрана би могла доћи у облику забрањивања пословних трансакција са овом друштвеном платформом, односно забране у продавницама апликација за Епл и Андроид уређаје.

Образложење које је дала Влада САД за ову компликовану збрку, која је укључивала саслушање са извршним директором ТикТок-а, је национална безбедност. Велики део Конгреса забринут је да би, кинеска влада могла да приступи подацима америчких корисника и да им нуди или их потисне из одређене врсте садржаја. Судећи по многим питањима која су постављали конгресмени (један се питао да ли ТикТок има приступ његовој "кућној мрежи"), чини се да званичници једва схватају шта је ТикТок, сматрајући га одговорним за све несташлуке које деца праве у онлајн свету, пише "Вокс".

ТикТок је заправо добар

Када је ТикТок дошао на сцену 2018. године проистекао jе из платформе на којој су углавном били деца и млади тинејџери који су синхронизовано отварали уста уз убрзане верзије најпопуларнијих хитова. ТикТок-у је требало неколико месеци да отклони овакве садржаје. А онда је полако све више људи постало очарано његовим алатима за уређивање видео записа, растућом формом комедије, а бум је доживео током карантина када је ТикТок је понудио бекство од сурове реалности - преко симпатичног садржаја или забаве за читаве породице које су училе плесне покрете док су заједно код куће. Колико год ТикТок стварао зависност, он не мами сталним обавештењима на начин на који то раде Фејсбук и Инстаграм, непрестано захтевајући пажњу корисника.

Чак и пре пандемије, било је јасно да је ова друштвена мрежа изузетно моћно средство комуникације. Пре свега јер су ТикТок видео снимци ограничени на три минута (ограничење је првобитно било 60 секунди), свачији видео може да се шири мрежом, чак и ако особа нема пратиоце и на крају већину времена корисници виде лице особа које се снимају, што стварајачу и бољу социјалну везу са корисницима. 

У једном тренутку, деловало је да је ова мрежа убрзала ширење дезинформација, али и то је имало позитиван исход, јер је подстакло младе људе да исправе неправде које су се појављивале тако што су се ангажовали да гласају, да се ангажују у локалној политици и да се организују - понекад и против ТикТока. Ова социјална мрежа инспирисала је људе не само да гласају, већ и да наставе уметничке ангажмане, да романтизују своје животе, да се осећају позитивније према сопственом телу и да се баве интересантним хобијима.

ТикТок је заправо лош

Умрло је најмање 15. деце млађе од 13 година која су покушала да учествују у неком од изазова. Гледање ТикТока може да доведе до изузетно искривљене слике света, ону у којој је само најгласнија, најекстремнија верзија поједница она коју вреди приметити. На ТикТок-у је лако стећи осећај да су сви или лепи или одвратни, талентовани или језиви, милијардери или сиромашни, једноставно зато што су екстреми оно што привлачи највећу пажњу.

Кратка форма ТикТок видео записа само доприноси овом проблему јер је садржај који привлачи насловом углавном лишен контекста и дубине. Чак и нешто једноставно као што је, рецензија новог производа за негу коже, често је означено хиперболом - "ово је НАЈБОЉА ствар коју сам икада пробао" или обрнуто "Сви видео снимци који вас охрабрују да купите овај производ су ЛАЖИ!" Оно што је остало је циклус куповине и продаје, љубави и мржње, загрљаја свим срцем, а затим заборављања, све док не буде превише никад ношених тренди ствари и никада коришћење козметике рекламиране на овој мрежи, свуда по кући.

ТикТок заправо није проблем

Многи мисле да ТикТок не треба забранити, јер су проблеми које погоршава ова мрежа исти они проблеми које погоршавају сви друштвени медији који су под контролом алгоритама.  

"Како можемо да се удружимо и постигнемо било шта ако не умемо да слушамо и стално вриштимо једни на друге и стално комуницирамо кроз медије који су осмишљени да нас наљуте и покрену мржњу једних према другима? Ако не можете да се усредсредите, не можете да успоставите одговарајућа дубока пријатељства и остварите смислен посао. Не можете имати смислен живот ако не искусите дубину и пажњу", каже Јохан Хари, аутор књиге "Украден фокус: Због чега немате пажњу".

Забрана ТикТока није корак ка демократији, али размишљање о томе, открива да компаније нису краљеви и да подлежу владавини права као и сви, закључак је магазина "Вокс".

image