Магазин

"Вејпинг" : Да ли млади људи мењају здравље за никотински модни тренд

Поред наочара за сунце, торбице, накита и омиљеног пара ципела, један од највећих савремених модних аксесоара је е-цигарета, то јест вејп (vape). Тренд промовише идеју да нездраве навике могу бити прихватљиве, све док "изгледају лепо".
"Вејпинг" : Да ли млади људи мењају здравље за никотински модни тренд© Pexels/Dede Avez

Постоји на стотине брендова, боја, облика и арома које се могу одабрати. Већином су слаткастог укуса, немају јак мирис дувана који остаје у ваздуху и на кожи, а паковања и изглед е-цигарета су толико есетски привлачни да често буду само још један детаљ одевне комбинације.

Електронске цигарете су постале врло популарне у протекле три године, поготово након завршетка пандемије. Најпопуларније су међу припадницима генерације Зед, који на друштвеним мрежама често деле своје омиљене ароме, препоручују брендове и поносно приказују своје колекције вејпова.

Није први пут да се лоше навике "славе", јер је добро познато да су обичне цигарете такође одређен симбол стила, поготово у прошлим деценијама. Биле су заштитни знак филмских звезда, манекена и генерално кул особа. Занимљиво је да је генерација Зед прва, која је почела јавно да критикује цигарете на друштвеним мрежама, али су парадоксално замењене "лепшом" алтернативом, која има привлачнији мирис.

Вејпови се могу видети на стотинама фотографија познатих личности које их користе, а једно време су бројни "вејп инфлуенсери" били велика тема и имали су на милионе пратилаца на друштвеним мрежама. Инстаграм је увео забрану промовисања вејп производа на платформи, али то не значи да је тренд нестао. Вејп се могао видети и у шакама модела на модним пистама, као и на свечаним доделама награда. Налазе се свуда и не делује као да ће тренд ускоро "нестати".

Ипак, е-цигарете нису класичан модни/друштвени тренд, који ће убрзо бити замењен нечим новим и занимљивијим. Постепено доприносе развијању никотинске зависности, која омогућава константну потражњу, самим тим и продају нових производа.

Многи љубитељи вејпова описују различите поводе за куповање ових производа. Неки сматрају да им заправо помажу у борби против никотинске зависности, јер су наводно блажи од цигарета. Други верују да вејповање помаже приликом мршављења (усне су "заузете", што спречава конзумирање хране), док неки једноставно воле изглед, укус и мирис.

Стручњаци упозоравају на опасности коришћења е-цигарета, поготово међу младима. Сматрају да је озбиљна никотинска зависност само "упакована" као привлачни аксесоар, који временом доводи до већих здравствених проблема. Ипак, оно што докторе широм света брине нису само опште познате негативне последице никотина, већ бројна питања о вејповима на која још не постоје одговори.

С обзиром да су новији изум, још увек није познато које су праве последице е-цигарета и свих хемикалија које су додате за појачавање ароме, тако да многи верују да ће нерешена питања бити разоткривена тек за неколико година. У међувремену, поједини корисници ТикТока су почели да објављују клипове себе из болничких кревета, наводећи да су добили озбиљне здравствене проблеме након вејповања.

На крају, оно што највише чини феномен фасцинантним је утицај естетике и суптилног маркетинга на развој нездравих навика. Цигарете многима нису упола атрактивне као вејп, који увек "добро мирише и лепо изгледа уз гардеробу". Ако наш омиљени певач или глумац повремено ужива у диму који, иако има никотин, мирише на боровницу, што не бисмо и ми?

Поједини верују да одсуство јаког мириса/укуса дувана наводи људе да верују да су е-цигарете здравији избор, иако све последице коришћења још нису потврђене/откривене. 

image
VV inauguration
banner