Гађање музичара на сцени: Опасан и разочаравајућ "тренд"
Концерт је за многе весели догађај, на коме људи имају прилику да уживају у својим омиљеним песмама и коначно гледају извођаче изблиза. Ипак, ситуација у којој би приоритет требало да буду забава и сигурност се постепено претвара у пример некултуре и глорификовања опасног понашања.
Прошле недеље је у Београду одржан фестивал "Мјузик вик (Music Week)" где си наступали бројни домаћи извођачи, који већином имају публику млађих генерација. Уместо позитивних утисака о перформансима, догађај је обележило неколико инцидената, у којима су главне "мете" биле женски извођачи.
Како се може видети на неколико снимака са ТикТока, певачица Бресквица (Анђела Игњатовић) је два пута погођена (комадом дрвета и ручним сатом), певачи Војаж (Михајло Веруовић) и Нући (Игор Панић) су били гађани различитим предметима, певачицу Ему Радујко је публика вербално вређала и музичарке Сенида и Теодора Џехверовић су такође биле гађане.
Поједини извођачи, инфлуенсери и корисници друштвених мрежа су осудили неодговорно понашање публике док неки чак сматрају да текстови песама, у којима се величају дрога, криминал и секс, могу бити окидач за насилно понашање. Ипак, не постоји оправдање за нападање музичара на бини, без обзира на жанр и теме.
У исто време, ситуација и на светској сцени није биле друачија, па је у року од неколико дана је дошло до три различита напада на женске музичаре. Певачицу Аву Макс је један од чланова публике ошамарио на бини, због чега је добила повреду на оку а певачица Биби Рекса је била погођена телефоном док је певала у Њујорку. Мушкарац који је гађао телефоном је наводно мислио да ће такав потез бити "смешан". Ипак, повреда је била озбиљнија и Рекса је морала ићи на ушивање. На крају, кантри певачица Келси Балерини је била погођена наруквицом у око. За јавност је изјавила да није било тешке повреде, али да се осећала веома уплашено.
Напади током перформанса се дешавају већ деценијама, али многи психолози сматрају да ситуација постаје алармантна, поготово када се такво понашање промовише као вирални "тренд" који би "требало" пратити. Многи се питају: зашто би неко платио карте за концерт, гурао се у првим редовима и стајао сатима, само да би повредио или понизио извођача испред себе?
Психолози верују да је у питању недостатак свести о личном простору, мржња према другима (поготово женама), као и одређено веровање да познате личности нису "прави људи" и да не заслужују основно поштовање.
"Женски извођачи се углавном посматрају као објекат и најчешће су жртве дехуманизације, што значи да имају већи ризик од насилних напада," рекла је за "Козмополитан" психотерапеут Ела Мекристал.
Тема се проширила на друштвеним мрежама и многи сматрају да је безбедност музичара на концертима најважнија, како би се осећали сигурно док раде свој посао, али и да би догађај било позитивно искуство за све. Многи се надају да наведени инциденти неће охрабривати овакво понашање у будућности. Ипак, само ће време показати да ли су овакви напади заиста "кап која је прелила чашу", као и да ли ће се васпитање младих, али и методе васпитања старијих, унапредити.