Магазин

Зашто је слика несрећне невесте из 19. века постала вирални тренд

На друштвеним мрежама и платформама као што је ТикТок се у последње две недеље дели уметничко дело које настало пре 157 година, на којем је представљена видно несрећна млада пред венчање. Иако ова слика није позната као бројни радови других уметника на којима се приказују младе жене високог друштва, стекла је посебну врсту популарности међу савременим девојкама у онлајн свету, јер је постала симбол "женског беса" .
Зашто је слика несрећне невесте из 19. века постала вирални тренд© Wikimedia Commons/Public Domain

Можда сте већ видели ову слику на ТикТоку или Инстаграму, на којој је приказана млада жена, обучена у венчаницу, окружена својим пријатељицама на дан венчања. На њеном лицу не видимо никакве назнаке радости или узбуђења (које углавном очекујемо од девојака које се удају), већ нешто сасвим друго.

Слика носи назив "Уздржана вереница" и насликао ју је француски сликар академског реализма, Огист Тулмуш у 1866. години. Млада је окренута ка нама, а њен поглед говори више од хиљаду речи - делује као да је заколутала очима и зауставила их на посматрачу, можемо видети веома суптилно намрштен израз лица, а њен говор тела говори да је уморна, иако држи главу високо.

Две пријатељице је теше и показују емпатију, док трећа посматра свој одраз у огледалу и можда замишља своје венчање у будућности на наиван и оптимистичан начин, као да не примећује незадовољство са којим се њена другарица суочава.

Сви наведени детаљи указују да оа не жели да ступи у брак са (вероватно богатим) човеком којег је одабрала њена породица. Оваква психолошки дубока сцена није уобичајена за овај период историје уметности и мотиве, али можда је управо због тога постала популарна данас.

Кориснице ТикТока, уз пратећи аудио драматичне композиције Вердијевог "Реквијема", користе ову слику као одговор на бројне изазове и очекивања која им друштво намеће. Неимпресионирани израз лица младе, који скрива одређену дозу беса, служи као рекација на непријатне интеракције и неправде са којима се жене свакодневно суочавају, постала је дигитално огледало за жене од којих се очекује да прихвате нежељене позиције у којима се налазе, без обзира на њихову личну срећу и благостање.

"Понашаш се баш као твој отац/твоја мајка", "Била би лепша кад би се насмешила", "Опусти се, то је само шала", "Када ћеш више да се удаш и родиш децу," и још многе друге реченице служе као примери за реченице које су многе жене чуле током свог живота, које на површини можда не делују толико озбиљно, али заправо прикривају дозу омаложавања. Од жена се углавном очекује да без проблема прихвате овакве коментаре, док "Уздржана вереница" представља искрен осећај фрустрације и љутње који се јавља у таквим тренуцима. 

Иако је несрећна млада пронашла савремену публику, ова слика није била позната у периоду када је настала. Огист Тулмуш се кретао у друштву високог сталежа Париза и прежено је сликао богате даме, које је представљао у најлепшем светлу. Жене на његовим сликама су биле одевене у најскупље хаљине, посматрале су свој одраз у огледалу, лежале у креветима, читале књиге и љубавна писма... Другим речима, њихов живот им је помагао да буду неоптерећене проблемима као што су ратови или сиромаштво, деловао је идилично, што се могло видети на њиховим опуштеним, благо насмејаним изразима лица.

Управо због наведених мотива се "Уздржана вереница" толико истиче у његовом опусу. Очигледно је да млада носи скупу одећу и налази се у луксузној просторији, баш као модели на другим сликама, Тулмуш јој даје сасвим другачији карактер, који одражава њено психолошко стање и дубоку несрећу услед недостатка избора, иако живи на високој нози. Она је јединствен приказ "женског беса", оног који мора бити скривен да би се поштовала правила друштва у коме се она налази. Управо ова врста "тихе неправде" је нешто са чиме се жене широм света поистовећују и дан данас, а вирална млада са слике је још један пример ове унутрашње борбе.

image