Аутомобили без возача би се на путевима могли наћи већ 2026. године
Аутомобилска индустрија је једна од најиновативнијих и најбрже растућих индустрија која прати све технолошке новитете и креира сопствена решења која иду у корак са временом. Једно од најсавременијих, али и најконтроверзнијих достигнућа јесу аутономни аутобмобили који путевима возе без возача.
Након Сједињених Америчких Држава и Кине, на чијим се путевима већ могу срести овакви аутомобили, технологија је стигла и до Европе. У интервјуу за Би-Би-Си, британски министар саобраћаја, Марк Харпер, најавио је да би се оваква возила до краја 2026. године могла појавити и на неким британским друмовима.
Мишљења су подељена: неки критичари сматрају да би нове технологије могле да изазову обзиљне саобраћајне незгоде уколико се тестирање не изврши на адекватан начин, а поједини ипак верују у то да су оваква возила безбеднији вид транспорта.
Да ли су аутономна возила безбеднија
Као и свуда у свету, и код нас су саобраћајни закони креирани уз претпоставку да ће се за воланом аутомобила налазити човек, који ће возилом управљати у стању потпуне фокусираности и трезвености. Међутим, статистика показује да је управо људски фактор у 90 процената крив када су саобраћајне незгоде у питању.
Када је реч о аутономним возилима, показатељи су већ сада на њиховој страни. Како је по могуће? Пре свега, софтвери са вештачком интелигенцијом који управљају аутономним возилима не могу изгубити пажњу током вожње, бити уморни или под дејством алкохола или психоактивних супстанци. Осим тога, не могу се ни изнервирати у саобраћају попут свих нас и отпочети "трку" са другим учесником на путевима. Дакле, они немају тај људски фактор је узрок већине незгода.
Аутомобили без возача су и наша будућност
Крајем јула 2023. године, Влада Републике Србије усвојила је Предлог закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, којим се омогућава правни оквир за тестирање аутономних возила на путевима. Шта то значи за све нас и када се заправо аутомобили без возача могу наћи на домаћим путевима?
Тренутно се на улицама неколико европских градова, укључујући и Београд, спроводи тестирање аутономних возила, а дивелопери даноноћно разматрају нове локације за тестирање ових технологија. Конкретних информација када ће се на српским путевима наћи аутомобили без возача још увек нема, а највећа препрека би могли бити законски оквири.
"Србија је дозволила пробну вожњу и тестирање возила трећег нивоа, што су раније у пракси радиле само четири европске земље" изјавио је за Танјуг Стефан Баџа, саветник у кабинету премијера. "Нивои од нула до два су системи подршке возачу, попут помоћи при кочењу и паркирању или слично. Нивои од три до пет разликују се према аутономији возила у односу на могућности вожње, као и способност управљања у различитим окружењима", појаснио је он.