Магазин

"Плави понедељак": Да ли је трећи понедељак у јануару заиста најдепресивнији дан у години

Данас је тачно 20 година како трећи понедељак у јануару бије лош глас. Широм света он важи за најдепресивнији дан у години. Како се појавило ово уврежено мишљење и шта се заправо крије иза назива "плави понедељак"?
"Плави понедељак": Да ли је трећи понедељак у јануару заиста најдепресивнији дан у години© Canva / atlasstudio

Празници су прошли, сви смо се вратили својој уобичајеној рутини, вага показује пар килограма вишка, а банковне картице алармантно стање на рачуну. Сви предуслови да овај понедељак буде најдепресивнији дан су стечени.

Међутим, трећи понедељак у години, или, како га многи називају и "плави понедељак" крије веома занимљиву причу о свом настанку, а веровали или не, овај дан није ништа друго до добро изрекламирана прича.

Да ли је "плави понедељак" најдепресивнији дан у години

Теорију о "плавом понедељку" успоставио је психолог Клиф Арнал, пре тачно 20 година. Како би доказао да је управо трећи понедељак у години најдепресивнији дан, Арнал је анализирао низ фактора, попут временских услова, дугова, периода који је прошао од празника и ниво мотивације код људи.

Након детаљног разматрања, научник је дошао до наизглед комплексне формуле: [W + (Dd)] xTQ / MxNA, при чему је W - време напољу, D - дуг, d - месечна зарада, T - време које је прошло од Божића, а Q - време од када смо одустали од новогодишњих одлука.

Тајна је откривена! "Плави понедељак" је маркетиншки трик

Међутим, Арнелова формула уопште нема никакво научно упориште, већ садржи само низ варијабли које су субјективне и само на први поглед научне! Дакле, формула апсолутно нема никакву тежину и ни на који начин не објашњава због чега је управо овај, трећи понедељак, најдепресивнији дан у години.

Ово је потврдио и сам психолог, када су га у једном од интервјуа упитали како је уопште дошао на идеју да израчуна који је најдепресивнији дан у години. Замисао је потекла од једне маркетиншке агенције која је желела да повећа продају летњих аранжмана туристичке компаније Скај Травел.

"Прво су ме питали да дођем до дана за који мислим да је најбољи за резервисање летњег одмора. Када сам почео да размишљам о мотивима за букирање одмора, присећао сам се онога што ми је на хиљаде људи говорило током радионица. Ови фактори су упућивали на то да је трећи понедељак у јануару посебно депресиван", објаснио је Арнал.

image
VV inauguration
banner