Онлајн куповина нарушава наше ментално здравље, тврде стручњаци
Одлазак у куповину је се често назива "шопинг терапија", а бројна истраживања су заиста показала да традиционална куповина (разгледање и куповина у продавницама) може ублажити тугу (барем привремено), и пружити осећај контроле. Осим тога, ова врста "терапије" се показала ефикасном и за побољшање односа између емотивних партнера.
С друге стране, савремена куповина преко интернета постаје све популарнија и мозак јој углавном не може одолети. Обе врсте шопинга могу изазвати зависност, а њихово комбиновање ствара велики налет допамина, објаснио је за "Тајм" професор психијатрије који проучава зависност од куповине др Елијас Абужауд.
"На мрежи, порив за куповином се може задовољити много брже, што отежава одолевање, а чини се да анксиозност и депресија појачавају те ефекте. Једна ствар која куповину свакако може учинити ризичнијом је нешто попут нелечене депресије, јер људи траже брз, привремени подстицај за расположење," рекао је др Елијас.
Људи који су имали зависност од онлајн шопинга често описују да би се већину времена више радовали самом процесу претраге и куповине, него пакетима који би им стигли. Другим речима, оно мало задовољства које су добијали је произашло из ишчекивања, а не самих артикала.
У једној студији су научници условљавали пацове да очекују да ће добити наркотике када би зазвонило звоно, али истраживачи су открили да би пацови имали интензиван налет допамина од самог звука звона, чак и када не би добили супстанцу. Стручњаци сматрају да се ова реакција може поредити са пријатним осећањима који чин онлајн наручивања подстиче.
Међутим, управо се на овај начин развија зависност од куповине, која само може још брже да се развија онлајн путем, а да то појединац ни не примети. Временом, то може утицати на ментално здравље (јер константно тражите следеће задовољство), а такође представља велики губитак новца и гомилање ствари које ретко користите и носите.
Наравно, куповина на мрежи је понекада неизбежна, али постоје начини да ово буде квалитетнији процес, да се лакше изборите са жељом за импулсивном куповином и самим тиме постанете срећнији онлајн купац.
Сконцентришите се на садашњост
Ако треба да купите нешто, покушајте да пронађете производ који може да задовољи потребу, уместо да бринете о проналажењу "савршене" ствари. Стручњаци за "Тајм" објашњавају да људи који доносе одлуке на опуштенији начин нису оптерећени као они који увек траже "само најбоље".
Другим речима, ако одређени артикал није у боји коју сте замислили, али је функционалан и квалитетан, онда слободно купите, како бисте избегли даље претраживање и губљење времена.
Поништите чување података о кредитној картици
Један од кључних начина за избегавање импулсивне куповине је уклањање аутоматских подешавања на сајтовима. Добар први корак би било брисање личних података и детаља о вашој кредитној картици у вашем веб претраживачу. На овај начин себи мало отежавате принцип онлајн шопинга, што вас постепено може одвратити од навике.
Успоставите период чекања на све куповине
Било да је у питању дан, недеља или месец, размислите о томе да себи уведете одређени период чекања на све куповине које нису приоритет. Следећи пут, када пронађете нешто што вам се допада, сачекајте неко време пре доношења одлуке.
Ако одређену ствар желите данима или чак недељама након што сте је први пут угледали, онда то може бити знак да би ипак требало да је узмете. С друге стране, ако већ сутрадан изгубите интересовање за артикал који сте сачували, онда је боље да одустанете од њега. На овај начин ћете лакше направити разлику између бирања ствари које су вам заиста потребне и оне које делују добро само на први поглед.
Отказивање претплата
Рекламне е-поруке су дизајниране тако да вас натерају да купујемо. Отказивање претплата, уклањање праћења или утишавање Инстаграм инфлуенсера који промовишу производе, може бити ефикасно. Ове врсте реклама вас лако могу уверити да вам нешто недостаје, да једноставно морате да купите одређени артикал да бисте били у тредну, срећни, да бисте направили "добар" избор...
Најбоље је да поптуно избегнете ову врсту садржаја и "очистите" свој дигитални простор, тако да нећете осећати потребу за шопингом.