Острво Санторини крије "експлозивну" тајну

Грчко острво Санторини је естетско чудо, са својим култним бело-плавим грађевинама које се налазе високо изнад залива. Овај рајски локалитет има несвакидашњу причу о свом пореклу - пре више од три хиљаде година, вулканска ерупција окончала је древну цивилизацију, а нова студија открива назнаке о томе како би могла да изгледати следећа велика ерупција.
Острво Санторини крије "експлозивну" тајну© Yang Yang/unsplash

Иако је острво Санторини веома популарно међу туристима широм света, научнике и стручну јавност посебно привлачи изучавање Санторини вулкана, односно претежно потопљене калдере, која се налази у јужном делу Егејског мора. Након сваке ерупције, вулкан на Санторинију је пунио залихе магме, припремајући се за још једну џиновску експлозију. Један од најзлогласнији од ових "испада" догодио се 1560. године п.н.е, тврде научници.

Острво је негде у средини катаклизмичког циклуса, а вулканолози су тренутно највише забринути за острвски вулкан Камени. Једна од његових ерупција изазвала је значајне експлозије 726. године и на основу вулканских стена опорављених од ерупције, сматрало се да је ово најгори сценарио који би Камени могао да произведе. Сада је откривено да је ерупција била за један до два реда магнитуде снажнија, говори студија објављена у Нејчр Геосајнс. Процењују да је најмање 100 милијарди кубних стопа лаве, пепела и ужареног камења избачено из поменутог вулкана:

"Да се догоди данас оваква ерупција имала би велике импликације", Јонас Преине, геофизичар.

Ово је непожељна вест, како за мештане који живе на Санторинију, тако и за два милиона туриста који га посећују сваке године. "То повећава могућност за умерене и велике експлозивне ерупције", каже Дејвид Пајл, вулканолог, а пише Нешнел Џиографик.

Ипак, нема разлог за панику

Стручњаци истичу да је ризик од велике ерупције у блиској будућности на Санторинију низак и нема знакова да ће се скоро догодити. Истиче се да вуклане свакако треба озбиљно схватити, а посебно вулкан Камени с обзиром на његов "цунамигени потенцијал": "Иако студија каже да је ерупција која се догодила 726. била већа него што смо мислили, то не повећава значајно моју забринутост", каже Ејми Донован, вулканолог.

Није изненађујуће да се вулкан такође будно надгледа даноноћно, јер сваки знаци немира ће вероватно бити откривени у најранијим фазама, наглашавају научници.