Магазин

Прву руску подморницу направио је обичан столар, али га је једна грешка коштала каријере

Почетком 18. века један руски столар, без икаквог знања о бродоградњи, био је на корак од изума века. Добио је чак и подршку цара, Петра I, али су ствари на самом крају пошле по злу.
Прву руску подморницу направио је обичан столар, али га је једна грешка коштала каријере© Wikimedia Commons / Sqweer

Двадесетих година 18. века на бродоградилишту у Санкт Петербургу радио је извесни Јефим Никонов - обичан, неписмен столар са великом и надасве необичном визијом. Визијом која је могла променити ток руске историје, али није - јер је поред одличне идеје и подршке цара ипак било потребно и мало среће. А среће Јефим, нажалост, није имао.

Упорност столара се (коначно) исплатила

Своју идеју да направи подморницу Јефим је покушавао да "прода" императору неколико пута, а будући да је био веома упоран у томе, Петар I је на крају попустио. Цар не само да је подржао његову замисао, већ му је обезбедио и све што му је било потребно за реализацију амбициозног пројекта - од радионице и финансијских средстава, па све до помоћника.

"Морел" - штампарска грешка која је обележила почетак изградње

Већ на самом почетку изградње десила се грешка, додуше минорна. Писар који је бележио Јефимове идеје је уместо речи "Модел" приликом попуњавања података о подводном пловилу случајно написао "Морел". Тако је прва руска подморница у историју ушла погрешно именована. Неки би већ на самом почетку ово протумачили као лош знак, али не и Јефим.

Грдосија пресвучена кожом дуга 6 метара

Прва подморница изгледала је налик великој винској бачви - израђена од пуног дрвета, она је била дуга 6 и висока чак 2 метра. Њен труп, у који је било уграђено 10 комора био је пресвучен кожом, а свака од тих комора коришћена је као баласт током зарањања и израњања из воде. У подморницу је било планирано смештање петоро чланова посаде.

Прво тестирање је прошло скоро савршено

У пролеће 1724. године Јефимова подморница била је спремна за прво спуштање под воду. Свечаном догађају је, поред официра царске флоте, присуствовао и сам император, који је био покровитељ читавог пројекта. Подморница се успешно спустила на око 4 метра дубине, али се онда догодио пех: она је ударила о дно, па је посада брже-боље морала да се евакуише.

Цар је и поред фијаска био јако задовољан

Без обзира на неуспех, цар је био изузетно задовољан резултатом тестирања и трудио се на све могуће начине да Јефима исход не демотивише. Штавише, забранио је да се о томе прича као о неуспеху и наставио је да финансира његов пројекат. Нажалост, смрт императора је све променила - Јефиму су убрзо обуставили финансирање и одузели помоћнике, па је морао да се сналази како зна и уме.

Хоће ли Царска Русија коначно добити своју подморницу

Последње тестирање Јефимове подморнице догодило се 1727. године, али нажалост и оно је било неуспешно. Након ко зна ког по реду фијаска, амбициозни столар изгубио је звање мајстора, а надређени су га деградирали у aдмиралитетског радника, након чега је он послат у Астрахан. Још више од једног века Царска Русија се није могла похвалити сопственом подморницом, али је зато Јефим Никонов заувек остао упамћен по својој великој визији.

image