Русија

Ученик који је надмашио учитеља: Како је руски СУ- 27 победио амерички Ф-15

Понос руске авијације СУ- 27 због кога је недавно пао и амерички дрон, конструисан је по угледу, али и захваљујући подацима обавештајаца о америчком ловцу Ф- 15. Ко је створио моћнији авион?
Ученик који је надмашио учитеља: Како је руски СУ- 27 победио амерички Ф-15www.globallookpress.com © Demian Stringer/ZUMAPRESS.com

Руски "сухој" Су-27 познат и под НАТО називом "фланкер" је ремек-дело дизајна совјетске авијације који се пре неколико дана изнова прославио својим ваздушним тангом "отплесаним" са америчким дроном МК-9 који је на крају завршио у дубинама Црног мора.

Занимљиво је, међутим, да су, макар несвесно, у конструисању овог авиона помогли – баш Американци.

"Јурејжа тајмс" тако подсећа да је и Су-27 као и већина ратних авиона совјетског порекла требало да буде противтежа или да надмаши америчке борбене авионе. Јер кад је Совјетски Савез 1969. открио да америчка авијација ради на програму "Ф-икс" (који је на крају резултирао стварањем Ф-15) брзо је деловао покрећући сопствени програм за развој ловца са добром агилношћу и софистицираним системима.

Аеродинамички дизајн за нови авион је углавном извео Централни аерохидродинамички институт у сарадњи са Конструкторским бироом "Сухој". 

Али, у конструисању су имали и "малу" помоћ – америчке технолошке тајне које су ископали совјетски обавештајци.

"Почетком 1980-их, наши обавештајци су некако дошли до нацрта Ф-15, који је дизајнирао 'Мекдонел Даглас', и предали их Конструкторском бироу 'Сухој'. Совјетски инжењери су их користили да направе први прототип новог ловца", открио је 2020. године војни аналитичар ТАСС-а Виктор Литовкин.

Добијени обавештајни подаци били су непотпуни, па је на крају, како је сведочио Литовкин, одлучено да се модел Ф-15 комбинује са совјетском технологијом из седамдесетих, и онда је 1981. године полетео први Т-10С касније познат као Су-27.

На овом моделу су засновани и сви остали модели које је дизајнирао Конструкторски биро "Сухој", а међу њима су и напредни којима тренутно управљају Ваздушно-космичке снаге Русије као што су Су-30, Су-34, Су -35, Су-57…

Сухој Су-27, "фланкер"

Сухој Су-27 је иначе двомоторни суперманеварски борбени авион дизајниран првенствено за постизање надмоћи у ваздуху, иако наредне варијанте авиона могу да изводе све врсте операција ваздушног ратовања.

Авион је опремљен топом ГСх-30-1 калибра 30 милиметара са 150 граната и десет носача дизајнираних за постављање низа оружаних система: ракета са инфрацрвеним и радарским навођењем ваздух-ваздух, затим ненавођених ваздух-земља, навођених ваздух-земља ракета, као и и конвенционалних и касетних бомби.

Овај руски ловац има инфрацрвени систем за претрагу и праћење, ласерски даљиномер, радар и нишан који пружа могућност откривања, праћења и напада.

Да би продужила могућности и животни век постојећих Су-27, који су ушли у серијску производњу током совјетске ере, Русија је 2003. покренула програм ажурирања, односно надоградње који је био усредсређен на побољшани систем за контролу ватре.

Први унапређени Су-27СМ враћени су у службу крајем 2004. и почели су 2014. године да се размештају у ваздухопловној бази Белбек на Криму.

Уз ове унапређене Су-27СМ, постоји и серија од 12 новоизграђених авиона која је такође завршена по побољшаном стандарду 2009. године, и ти авиони познати су као Су-27СМ3, са додатно унапређеним системом за контролу ватре и другим модификацијама.

Иако споља, Су-27СМ изгледају прилично слично старијој верзији Су-27, недавни видео снимци из кокпита открили су да су многи стари аналогни инструменти и паромери замењени мултифункционалним дисплејима.

Како "Јурејжа тајмс" пише, нови систем за управљање ватром наводно је изведен из оног који се користи у напредним борбеним авионима Су-30МК2. Укључује мало побољшани радарски и електро-оптички нишански систем, са инфрацрвеном претрагом и праћењем, као и напреднији рачунар за мисију.

Добијени систем омогућава мапирање терена и детекцију циљева на морској површини, а проширује и домет наоружања које "фланкер" може да употреби.

Када Су-27 надмаши Ф-15

Су-27 је поставио преко 30 светских рекорда у ваздухопловству, укључујући и оне за висину и носивост, а чак је отео и неке светске рекорде које је претходно држао Ф-15.

Амерички ловац рекордер је постао 1975. надмашивши својетски ловац "МиГ 25 фоксбет" и успевши да се попне до 30.000 метара за мање од 3,5 минута и 3.000 метара за само 27,57 секунди.

Ф-15 је такође освојио рекорде на 6.000 метара, 9.000 метара, 12.000 метара и 15.000 метара колико је прошао у времену од 77,05 секунди.

Руски авион, без свог наоружања, радара и оперативне опреме, оборио је 1986. године осам најбољих резултата у времену пењања које је 1975. поставио Ф-15, и вратио рекорде у Совјетски савез.

Скраћена верзија Су-27, названа "стрејк фланкер", успела је да се попне до 3.000 метара за само 15,6 секунди и 15.000 метара за само 70,329 секунди, у поређењу са 27,57 секунди и 77,05 секунди код Ф-15.

Разлог за овако добре резултате, како оцењује "Јурејжа тајмс", могло би да буде то што је, иако Ф-15 покрећу два мотора "Прат енд Витни" и има веома висок однос потиска и тежине - код Су-27 овај однос још већи, што значи да је авион релативно лаган за количину потиска коју производе мотори. 

image
VV inauguration
banner