Русија

П-750Б "сервал": Нови концепт подморница за руску морнарицу

Иновације у домену погона и могућност опремања подморнице подводним дроновима су главне карактеристике "сервала"
П-750Б "сервал": Нови концепт подморница за руску морнарицу© Малахит

Пројекат П-750Б, познат и под именом "сервал", је нови концепт малих вишенаменских подморница, примарно намењених за извођење операција у приобалним областима.

Те операције укључују напад на непријатељске бродове стациониране у приобалним зонама, противподморничко ратовање и искрцавање припадника специјалних јединица морнарице за заузимање стратешки важних циљева на копну.

Модел "сервала" први пут је представљен јавности током међународног војнотехничког форума "Армија 2019", а за развој нове класе подморница задужен је "Поморски инжењерски биро Малахит" из Санкт Петербурга.

Тада су представници овог предузећа нагласили да се ради о најсавременијем пловилу, истичући анаеробни погон, познат и по руској скраћеници ВНЭУ (воздухонезависимой энергетической установки), о коме ће бити речи у наставку текста.

Макета подморнице приказана је и током овогодишњег форума одржаног крајем августа, а најважнији новитет на конструкцији је уградња малог одељка на горњем делу прамца. Дугачак осам, а широк четири метра, конструисан је за смештање једне или две патуљасте подморнице или подводних (поморских) извиђачко-борбених беспосадних пловила. 

Сам дизајн "сервала" осмишљен је како би се повећале маневарске способности и смањио акустични одраз подморнице. Иако још увек није направљен примерак у реалној величини, процењује се да ће депласман пловила бити 1.500 т, дужина 65,5 м, ширина седам метара и газ трупа 5,2 метара.

Захваљујући напредним електронским системима, средствима комуникације и навигације, тј. великом степену аутоматизације, посаду нових подморница ће чинити свега 18 до 20 подморничара.

Зашто је погон "сервала" специфичан?

Погон нових подморница састојаће се од два мотора са гасним турбинама јачине 400 кВ, повезаних са генераторима и једним електричним мотором снаге 2.500 кВ, који покрећу једно елисно вратило.

Два мотора са гасним турбинама су заправо главни елемент анаеробног погона, што значи да за њихово функционисање није потребан атмосферски ваздух, односно кисеоник.

Они омогућавају развој велике снаге упркос малој тежини и димензијама, лако се покрећу, обезбеђују висок ниво маневарских способности и пружају сигурност од експлозије или пожара због одсуства хидрогена унутар њих.

Приликом кретања на површини мора, ваздух, тј. кисеоник се добија из атмосфере, а издувни гасови се избацују напоље, док се у случају подводне пловидбе мотори пребацују у режим затвореног рада. Тада анаеробни мотори користе ускладиштен кисеоник у течном стању, смештен у контејнерима са топлотном изолацијом, као и издувне гасове у течном стању обогаћене кисеоником.

Главна предност тог погона је повећан ниво "стелт" способности, јер подморница има могућност да остане испод површине мора током дужег временског периода, без потребе да израња.

Поређења ради, коришћењем искључиво конвенционалних батерија за напајање и електронског погона "сервал" би под водом могао провести свега три дана, док би се употребом анаеробне компоненте овај период повећао на 30 дана.

Додатно, мотори са гасним турбинама доприносе и већој мобилности, па ће нове подморнице моћи да плове максималном брзином од 18 чворова и остваре максималну оперативну дубину од 300 метара. Домет пловидбе употребом искључиво ВНЭУ погона је 1.200 наутичких миља (више од 2.200 километара), док је у супротном случају већи од 4.300 наутичких миља (око 8.000 километара).

Патуљасте подморнице, подводни дронови, торпеда и крстареће ракете

Поред новог погона, према до сада објављеним информацијама "сервал" ће бити опремљен и разноврсним савременим наоуражњем, што ће омогућити обављање широког спектра задатака. Такође, састав "терета", односно борбене опреме може бити модификован или у потпуности измењен у зависности од конкретних потреба у датим околностима.

У прамчаном делу, позиционирани су лансери за торпеда пречника 533 мм, из којих се могу лансирати и противбродске, односно противподморничке ракете, мине и средства за откривање подводних мина. Осим тога, на прамцу се налази и ваздушна комора уз помоћ које подморница може искрцати или укрцати шест ронилаца истовремено, а уз то "сервал" има капацитет за смештај укупно 16 људи за амфибијске и друге копнене операције.

На супротном крају трупа, налази се крмени лансер, са четири цеви за вертикално лансирање, намењених за смештај крстарећих и противбродских ракета, укључујући и чувени "калибар".

Ипак, најинтересантнију компоненту у домену наоружања и борбене опреме представља горепоменути одељак за ношење патуљастих подморница или подводних беспосадних пловила (дронова) за саботаже, извиђање и нападе на противничке бродове и подморнице.

Из описаних карактеристика, може се закључити да ће поред приобалних операција "сервал" бити опремљен и за патролирање, минирање подводних површина, обављање извиђачких задатака и саботажа. Додатна предност нових подморница у приобалним зонама су и њихове релативно мале димензије, које омогућавају пловидбу и борбу у плитким водама и уским пролазима.

Иако се и даље налази у фази развоја, "сервал" је на сајмовима наоружања привлачио велику пажњу како јавности, тако и војних званичника. Стога би у блиској будућности ове подморнице могле постати окосница за приоблана дејства Ратне морнарице Руске Федерације, а у случају да не дође до серијске производње, ово пловило би због свог погона и наоружања свакако допринело даљем развоју сличних подводних платформи.

image