Србија и Балкан

У припреми нови Закон о безбедности саобраћаја: Предвиђено трајно одузимање возачке, али и возила

Предложено је да се вишеструки понављачи прекршаја, обавезно упућују на посебну здравствену комисију у којој би били лекар, психијатар и психолог који би процењивали да ли да се возачу трајно одузме дозвола
У припреми нови Закон о безбедности саобраћаја: Предвиђено трајно одузимање возачке, али и возилаGetty © Nick Rains

Tрајно одузимање возила, али и возачке дозволе за оне који понове најтеже саобраћајне прекршаје, увођење паметних камера које ће евидентирати све прекршаје, увођење обавезних сензора за мртве углове, све су то новине које треба да донесе нови Закон о безбедности саобраћаја.

Предлог закона је још увек у изради и очекује се да буде завршен до половине априла, а закон усвојен половином године. Законодавац се одлучио за доношење потпуно новог закона, јер је постојећи донет 2009. године и до сада је претрпео 18 измена. Последња измена била је 2023. године.

Нису то једине новине. Предложено је да се укину пробне возачке дозволе и да млади возачи добијају стандардну дозволу са кодом. 

Милан Божовић, стручњак за безбедност саобраћаја појашњава да би то било превођење пробних дозвола у кодиране. На тај начин ће се омогућити младим возачима да управљају возилом и у иностранству, што тренутно није могуће.

"Са пробном возачком дозволом не може да се вози у Мађарској, чак и у неким деловима Црне Горе. Зато возачка дозвола треба да буде кодирана, да би корисници знали своја ограничења, права и обавезе", појаснио је Божовић за РТ Балкан.

Једна од мера о којој се размишља је и могућност праћења понашања возача након положеног испита.

Предложено је и да се драстично повећају казне (утроструче) за саобраћајне прекршаје, када су у аутомобилу присутна деца.

"Прошле године највећи број деце погинуле у саобраћају страдали су као путници у возилима. То је простор да се пооштре казне, да се људи уозбиље и везују децу како треба у дечјем седишту и дечје седиште да везују у аутомобилу како треба", навео је Божовић.

Тренутно се дискутује и како да се третирају возила која имају могућност аутономне вожње, односно могу да возе сама.

Ипак, највећу полемику у јавности изазвала је најава трајног одузимања возачке дозволе и возила возачима који понављају најтеже прекршаје и да ли је у складу са Уставом одузети нечију приватну имовину.

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја нема дилему, каже да је то у складу и са Уставом и са законом.

"Од 2006. године већ постоји одредба да се за прекршај нелегалног таксирања трајно одузима возило, без обзира на то ко је власник возила. Поводом те одредбе инициран је поступак пред Уставним судом и Уставни суд је заузео став да је то у складу са Уставом и законом. За оне који имају дилему треба истаћи да је у свакој цивилизованој држави на првом месту право на живот, па тек онда право на приватну имовину", рекао је Окановић за РТ Балкан.

Трајно одузимање возила биће за најтеже прекршаје који се понављају (вожња под дејством алкохола, психоактивних супстанци, без возачке дозволе), где се до сада привремено одузимало возило.

"Многи сматрају да не треба одузимати возило, већ је довољно одузети возачку дозволу, да је то довољно тешка санкција. Највише привремено одузетих возила до сада је онима који су чинили прекршаје у вожњи без дозволе", истакао је Окановић.

Предложено је и трајно одузимање возачке дозволе за учеснике у саобраћају који понављају прекршаје којима се угрожава туђ живот.

"Решење које је предложено је да се вишеструки понављачи прекршаја, обавезно упућују на посебну здравствену комисију у којој би били лекар, психијатар и психолог. Они би процењивали да ли је тај возач, у смислу душевног здравља, способан да управља моторним возилом. Зависно од њихове процене одузима му се возачка дозвола", појаснио је Окановић.

Заправо, његова дозвола би се суспендовала до коначног налаза комисије. Уколико комисија процени да он није психички способан да управља возилом онда би се трајно одузела и то не као судска санкција, већ здравствена неспособност.

image