Опасан преседан: Која је позадина најновијег напада на СПЦ на КиМ, зашто је изабран овај тренутак?
Новинар и публициста Живојин Ракочевић који живи у српској енклави у Грачаници за РТ Балкан каже да је упад у цркву Светог Архангела Михаила у Ракетници код Подујева "класичан пример преузимања храма од стране непризнате и готово непознате организације, уз очигледну подршку локалних албанских институција".
"Цео овај процес има три фазе, почео је 1999. године, када је црква спаљена, оскрнављена и када је срушен њен јужни део, након тога је без икаквог знања Епархије рашко-призренске храм обнављан и до данас није познато ко је то урадио и по чијем налогу. Трећа фаза је прекјучерашњи улазак самозваног свештеника у цркву Светог Архангела Михаила и њено преименовање у цркву Фана Нолија", каже Ракочевић.
Наш саговорник сматра да је реч о "опасном преседану који користи нестанак Срба из овог краја, потпуну правну несигурност, а локалне власти се понашају као да су Срби одавно нестали народ и да њихову имовину, наслеђе, духовност и културу могу преузети и прилагодити ономе што они зову реалност на терену".
Културолог Јован Јањић коментаришући упад самозваног албанског свештеника Николе Џуфке у цркву Светог Архангела Михаила у селу Ракиница код Подујева који је само један у низу напада на СПЦ на Косову и Метохији последњих месеци за РТ Балкан каже да се то мора посматрати "у контексту глобалних кретања када разни међународни центри, свесно или несвесно, потхрањени сатанизмом и наступајући у име сатанизма, покушавају да се обрачунају са православном црквом на васељенском нивоу".
"Погледајте шта раде преко Цариградске патријаршије, шта раде у Украјини где се поништава једна црква која окупља десетине милиона становника... Погледајте шта је било у Естонији, какви су били покушаји у Црној Гори, шта је рађено у Хрватској, и сада на Косову. Глобално гледано, дакле, све ово може се посматрати у контексту наступања сатанизма против хришћанства, пре свега оног истинског, православног хришћанства", додаје.
Најновији напад на СПЦ догодио се пошто је српском патријарху било забрањено да посети КиМ, почетком ове године, наметања "формализовања стања СПЦ на Косову" у такозваном Европском (француско-немачком) плану, изјава британске посланице Алише Кернс о манастирима на КиМ као "магацинима оружја", изјава немачког амбасадора у Приштини да су Дечани албанско наслеђе, па до последњег, упада Џуфке у цркву код Подујева уз подршку општинских власти.
Јањић сматра да "власти у Приштини, којима је метод рада насиље сваке врсте, охрабрене дешавањима на глобалном плану, користе и овај тренутак да етнички очисте простор који су заузеле, а који вековима припада српском народу".
"Ово што се десило у селу код Подујева класични је пример насиља и угрожавања слободе вероисповести народа којем та црква припада, угрожавања оних који друкчије мисле, другачије верују. Када су многе цркве и манастири на КиМ грађени, а многи од њих и данас постоје, на том подручју није било ни једног Албанца. О томе сведоче и пописи становништва из тог и потоњег времена. Једина канонска црква на КиМ јесте СПЦ, то је њено канонско подручје и сва црквена имовина која се налази на Косову и Метохији припада Српској православној цркви", каже Јањић.
Према званичним подацима Канцеларије за КиМ, на Косову и Метохији налази се око 1.300 црква и манастира, других објеката, локалитета који чине и верско и културно наслеђе српског народа. Од 1999. године и доласка међународних снага уништено је више од 150 црква и манастира од којих 61 имају статус споменика културе.
По речима Јањића, сваки покушај узурпације црквене имовине јесте чисто насиље.
"Насиље са политичком конотацијом а то смо управо видели у овом случају код Подујева где се тај накићени насилник који се представља као тобожњи свештеник слика и млати рукама испред албанске заставе и са некаквим њиховим ликовима који су такође у служби насиља. Када се тако ради на очиглед власти било какве да су оне, привремене или сталне, очигледно је да се то ради у договору, или бар уз прећутну сагласност тих тобожњих власти", каже Јањић.
По његовом мишљењу, овакви догађаји су слика не само власти која су дужне да обезбеде поштовање основних људских права и слобода, него су слика и оних који стоје иза тих власти.
"Има ситуација када народ мора да се брани без обзира каква је сила испред њега, јер, дође у ситуацију бити, или не бити. Управо је сада тако са српским народом. Они провоцирају српски народ тиме што су потиснули све институције државе Србије са Косова и Метохије али и друге институције које Србима припадају", наглашава он.
"Остало је на крају да се обрачунају, како они рачунају, и са Српском православном црквом која има огромне поседе и која је тренутно једина институција која окупља Србе на Косову и Метохији. То је очит пример геноцида који се спроводи над српским православним народом на Косову и Метохији. Извршили су етничко чишћење, одузели многу српску имовину а сада покушавају да Србе и духовно убију, да им одузму цркву да би на тај начин докрајчили геноцидни процес протеривања народа са огњишта, са територија на којима вековима живи", закључује Јањић.