Србија и Балкан

Хрватска повукла уџбеник из историје: Спорни делови о стварању Хрватске и Домовинском рату

Из министарства науке и образовања су навели да уџбеник садржи нетачне податке а да поједине историјске карте садрже погрешне приказе
Хрватска повукла уџбеник из историје: Спорни делови о стварању Хрватске и Домовинском рату© Thomas Brey

Министарство науке и образовања Хрватске повукло је уџбеник из историје, који је претходно добио све потребне дозволе, уз образложење да садржи нетачне податке, посебно у поглављу уџбеника који се односи на стварање модерне Републике Хрватске и Домовинском рату.

Наиме, Хрватски министар науке и образовања избрисао је из Каталога одобрених уџбеника издање "Зашто је повијест важна? 4" за ученике четвртих разреда гимназије аутора Миљенка Хајдаровића, Ведрана Ристића и Никице Торбице, који издаје "Профил Клет".

Један од од струковних портала, "хисториографија.хр", оценио је овај потез противним "историјској науци и демократском друштву", а из министарства су одговорили да уџбеник у појединим деловима садржи нетачне чињенице и погрешна тумачења.

Министарство науке и образовање је за Н1 Загреб навело да је 18. октобра затражило од Агенције за одгој и образовање стручно мишљење да ли уџбеник садржи "нетачне и застареле податке који битно утичу на веродостојност садржаја и који упућују ученике на погрешне закључке или отежавају стицање знања".

Додаје се да је Агенција после анализе уџбеника израдила стручно мишљење са закључком да спорни уџбеник "не следи у потпуности прописани курикулум историје".

"Поучавање о интерпретацијама које уводе аутори у свој уџбеник, то јест проучавање и пропитивање дела и ставова појединих историчара (секундарних историјских извора) о појединим историјским догађањима и процесима нису прописани службеним курикулумом за наставу историје у гимназијама", пише у одговору хрватског министарства.

Из министарства додају да поједине историјске карте садрже погрешне приказе, да поједини примарни историјски извори нису адекватно објашњени, а питања уз њих нису добро обликована.

"Сугестивна питања нису прихватљива у уџбеницима, а он их садржи у већем броју. У деловима уџбеника налазе се сугестивна питања и фотографије које ученика упућују на погрешне закључке те се не развија критичко мишљење и активно учење, посебно у поглављу уџбеника који се односи на стварање модерне Републике Хрватске, вишестраначје у Републици Хрватској и Домовински рат", тврде из хрватског министарства науке и образовања.

image